Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog - nej tak! (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 17/7 2017, 12:41 (2446 dage siden) @ ThomasTT

Det giver ingen mening i Danmark. Man kan ikke køre hurtigt mellem de store byer i Danmark uden konstant at skulle krydse bælter, fjorde eller have eller byer, der er alt for store til ikke at stoppe i. Det er meningsløst og dyrt. (Faktisk så dyrt, at man ville komme hurtigere frem med langsommere tog, hvis pengene i stedet blev brugt på udretninger)

Med en topfart på 250 km/t vil man spare måske fem minutter Aalborg-kbh. Hvis de få minutter betyder noget, så skulle man hellere flyve. Det fantastiske ved tog er, at man kan køre ind og ud af centrum af byer fantastisk hurtigt sammenlignet med alle alternativer, men hvis man bare vil høvle afsted uden stop over lange distancer bliver toget dyrt og meningsløst. Hvorfor flyve langs jorden med 250 km/t, når man langt billigere kan flyve med 800 km/t i luften?

Sidst jeg var med et IC tog fra Aalborg, havde jeg hele vognen for mig selv. Tror pokker det er dyrt. Det er sørgeligt. Toge og skinner skal udnyttes lang bedre. S-tog burde være inspiration. Højere frekvens, flere stop, flere passagerer, bedre økonomi, billigere billetter, flere passagerer, flere tog.... Potentialet er der. Mange store og halvstore stationsbyer vokser hurtigt.

Jeg synes, at jernbanens styrker ligger i både højfrekvent betjening (S-tog og til dels regionaltog) og korte rejsetider på mellemlange og lange distancer (nogle regionaltog, IC-, lyn- og højhastighedstog).

Mange antager fejlagtigt, at Togfonden DK kun drejer sig om hurtigtog mellem de seks store byer i DK. Men opgradering af IC- og lyntrafikken gavner også regionaltog, fordi også de kan køre med højere tophastigheder samtidig med, at der bliver bedre plads til (flere) regionaltog, fordi infrastrukturen udnyttes bedre - og fordi hurtige tog ikke optager nær så meget af banens kapacitet. Samtidig indebærer timemodellen gode korrespondancer mellem hurtigtog og tilbringertransport. Det er ren win-win.

8 minutter sparet rejsetid over Vejle Fjord lyder ikke af meget. Men det er det! Lad os sige, at jeg pendler dagligt mellem Fredericia og Aarhus H. Så sparer jeg 16 minutter hver dag (alene på en togbro over Vejle Fjord) svarende til 5 dage x 16 minutter = 80 minutter om ugen. Det svarer til 320 minutter (5 timer og 20 min.) om måneden. Dvs. mere end 5 timer ekstra fritid el. tid til familien om måneden. Hvis der så er 10.000 pendlere på den strækning, svarer det til en samfundsgevinst på 2222 dage sparet på transport om måneden bare mellem Fredericia og Aarhus H.

En anden fordom er, at højhastighed er frygtelig dyrt. Men DSB anslår, at lyntog til 250 km/t i DK vil koste staten en ekstra kontraktbetaling på 300 mio. kr. om året. Det svarer til ca. 1 mio. kr. ekstra om dagen.

Endnu en fordom: Afstandene i DK er for små til højhastighed. Mellem Odense og København er der 160 km. Ca. 300 km mellem Esbjerg og København. 375 km mellem Aarhus og København. Hvorfor er det lige, at disse afstande er for små til 250 km/t?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak