Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog - priser (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 17/7 2017, 16:13 (2447 dage siden) @ ThomasTT

I al beskedenhed et link til en længere smøre, jeg har holdt flere gange - på slide 51 er angivet "tommelfingerregelpriser" - dog af indlysende årsager kun for "mine" tog, men det er priser tilsvarende tog er solgt til tidligere.

http://www.banekonference.dk/sites/default/files/slides/11/Banekonferencen%202016%20-%2...

Timemodellen (der i mine øjne mere er den livsnødvendige taktkøreplan, der kræves, hvis "Jernbanen" herhjemme skal overleve) kan køres med tog, der kan rende 230 km/t. Dette bringer prisen betragteligt ned, for det er ikke "højhastighedstog". Reelt udgøres markedet for disse tog nok kun af Stadlers Girunu, Siemens ICE4 og Bombardiers TWINDEXX Express. Men altså prisen pr siddeplads er markant lavere, end for "rigtige" højhastighedstog.

Samtidig er der sket det, at 160 km/t enkeldækker togsættene er blever markant billigere i pris - og samtidig åbner TSI Loc&Pas 2014 reglerne op for, at denne type kan godkendes til 200 km/t. Tilsvarende "rykker" 200 km/t produkterne mod 230-250 km/t, mens de traditionelle 300 km/t tog rykker mod 360-380 km/t.

Højhastighedstog er dyre, og det er højhastighedsstrækninger også. Det er bare ikke hverken højhastighedstog eller højhastighedsstrækninger, der skal bruges for at realisere "Timemodellen".

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak