Højhastighedstog - priser (Trafikpolitik)
Timemodellen (der i mine øjne mere er den livsnødvendige taktkøreplan, der kræves, hvis "Jernbanen" herhjemme skal overleve) kan køres med tog, der kan rende 230 km/t. Dette bringer prisen betragteligt ned, for det er ikke "højhastighedstog". Reelt udgøres markedet for disse tog nok kun af Stadlers Girunu, Siemens ICE4 og Bombardiers TWINDEXX Express. Men altså prisen pr siddeplads er markant lavere, end for "rigtige" højhastighedstog.
Alstom kalder Pendolino højhastighedstog. Under downloads er link til Virgin Trains' udgave, som er godkendt til 225 km/t, men kører på strækninger, hvor hastighedsgrænsen er 200 km/t.
ICE4 kan næppe kaldes velafprøvede på nuværende tidspunkt.
Noget andet er, at Hitachi ser ud til at have flere typer i drift i Storbritannien, som kan bruge flere strømsystemer og måske leveres som hybridtog med 200+ km/t på vekselstrøm og 160 km/t på diesel el. batteri.