Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EUs fjerde jernbanepakke - markedsdelen (Generelt)

af Karsten Jensen, 17/7 2017, 20:15 (2473 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg kan i den forbindelse ikke lade være med at tænke på Schweiz, som jo ikke er medlem af EU og derfor selv bestemmer over deres jernbaner. SBB i Schweiz er mig bekendt et af de mest præcise jernbaneselskaber i Europa. De har et meget højt serviceniveau, med bl.a. servicepersonale på de fleste stationer. Jeg vel mene at det er fordi at de ikke er blevet splittet op i atomer, og ikke er blevet konkurrence udsat. Om Schweiz så bruger mange flere skattekroner på deres jernbaner af den grund ved jeg ikke.
I New Zealand har man også forsøgt sig med opsplitning og privatisering. Her fandt man ud af at det ikke fungerede særligt godt og nationaliserede jernbanerne igen. For mig at se er det logik at det vil fungere bedre, hvis infrastruktur og operatør er et og samme selskab, i stedet for flere selskaber med hver deres interesser, som skal købe ydelser af hinanden og en masse private operatørselskaber som fjerner stort set alt hvad der hedder service, for at få prisen så langt ned som muligt.

Men nu skal vi uden tvivl igennem 20-30 år med opsplitning og privatisering, hvorefter man finder ud af at det ikke fungere efter hensigten, og igen samler det nationalt eller måske endda i EU-regi!

Venlig hilsen
Karsten Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak