Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Middelhavet rundt 2017 - Arles-Marseille 1 (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/7 2017, 12:02 (2467 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I år er det præcist 40 år siden, jeg kastede mig ud i disciplinen "togrejser" i Europa. I 1977, 18 år gammel, stod den på Interrail Danmark-Italien-England-Østrig-Danmark.

I år står den så på "Middelhavet rundt". Én ting har de 40 år lært mig: Kører man med tog i Sydeuropa, er der stadig risiko for at komme til at stå op over længere strækninger. Man kan mindske risikoen ved at køre på første klasse og ved at reservere plads på forhånd. Men HELT sikker kan man aldrig være.

Det var med åbne øjne og en smule ængstelse, at vi havde accepteret at køre på anden klasse Arles-Marseille og Marseille-Nice. (På alle øvrige strækninger har vi billet til første klasse OG pladsreservationer). Som jeg havde forstået det, førte toget ikke første klasse og af en eller anden grund KUNNE der simpelthen ikke reserveres plads på anden klasse.

Da vi steg på i Arles, var toget "dejligt" overfyldt og vi tog derfor plads i midtergangen (jf. foto nedenfor). Efter en halv times kørsel lykkedes det min hustru at komme til at sidde ned og efter yderligere et kvarter også jeg.

Foto: Arles-Marseille, mandag 17. juli 2017. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak