Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog - nej tak! (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 18/7 2017, 17:05 (2445 dage siden) @ steenth

Jeg kan se du taler imod Højhastighedstog og kigger efter argumenter som kan piles fra hinanden igen fx:

Frekvens er væsentligt. Hvilkrt tog skal aarhusianeren tage til mødet i københavn? Møder lægges typisk på toppen af timen, fx kl. 11.00. Tager han det planlagte timetog ankommer han præcis kl. 11 til kbh H. Det er for sent. Han er nødt til at tage toget en hel time tidligere. Han ville formentlig spare tid, hvis der var en anelse langsommere tog i fast halvtimedrift.


Det er mere kritik af taktkøreplan - taktkøreplan har den fordel at det giver bedre omstigningsmuligheder. Og timemodelen går det bare mulig flere steder. Schweiz kigger netop på have de knudepunkter til at få ideelle omstigningsmuligher Og jeg deltager selv møder i Odense, hvor vi stor set kommer samtidig til byen fra hele landet. Derudover vil lyntogssystem få halvtime drift - jeg ser helst at vi får halvtimedrift imellem alle byer med både intercity og lyntog. Og jeg ser gerne at vi får hurtigere lyntog til Århus som ikke skal standse ved de store byer på østkysten - det koster 10-15 minutter i ekstra transporttid.

300 millioner/årligt er dyrt. Hertil skal jo så også lægges kapacitetsødelæggende effekter for andre togtyper, særligt vestsjælland. Men 300 millioner årligt kan ligestilles med en anlægsudgift på flere milliarder, der kunne bruges på anlæg, der sparer mere tid end de fem minutter, fx en ny lillebæltsbro.


Hvad gør det ødelægger kapaciteten i Vestssjælland? Det kan jeg ikke se. Det som tager kapacitet er stoppende tog. Der er meget få stop i det område. Det kan ikke sammenlignes med fx Vestfyn,, hvor det er problem med de mange stop. Og hvor det skal løses med en ny bane.

Det der tager kapacitet er ikke stoppende tog men blandet drift. Og kapaciteten er presset på vestsjælland. Det er bl.a derfor DSB er negativ overfor timeplanen. Byerne vest for ringstedd udsultes og køreplanen vil være sårbar overfor forsinkelser.
Der er derfor heller ikke planlagt halvtimedrift til Aarhus. Det er der ikke kapacitet til. I stedet skal det hurtigste lyntog til Aarhus køre fra kbh i minuttal 00 og det andet lidt langsommere i minuttal 08.

Der kommer formentlig også et tredie tog Aarhus-kbh, men det vil være en kombination af østjydsk og vestjællandsk regionaldrift med sigte på de mellemliggende byer. 3 tog i timen, 3 specialløsninger. To lyntog, der kører lige efter hinanden og et overdrevet langsom regionaltogsløsning. Efter min opfattelse er det en forkert filosofi.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak