Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog - nej tak! (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 18/7 2017, 17:12 (2473 dage siden) @ Scharfenberg

Men problemet er ikke kun afstande. Hvis odense, Aarhus og Aalborg blev slået sammen til en by og placeret i kalundborg ville det være noget andet, men det er ikke virkeligheden.

Det er jo netop det, som højhastighedstog formår med deres attraktive rejsetid - binde byområder sammen så de reelt fremstår som ét stort byområde. De 6 største byer i DK vil i højere grad smelte sammen.

Se på fyn. Nedsat fart over begge bælter og odense smask i midten. Eller horsens, hvor man skal snige sig igennem med 100 km/t. Det ville koste flere milliarder at køre udenom byen.

På Storebælt køres der 140 i tunnellen og 180 på Vestbroen. 140 er vist kun, fordi IC3 er for let til at det vil føles komfortabelt med trykbølgen ved 180 i røret. I forbindelse med signalprojektet opgraderes hele den faste forbindelse over Storebælt til 200 km/t. Den nye højhastighedsbane fra Kbh. over Køge til Ringsted har kun hastighedsnedsættelser ved Køge Nord (230) og så ellers i Ringsted (200) og ved indkørsel til Vigerslevtunnellen (200-160 km/t). 200 km/t vil jeg ikke ligefrem kalde nedsat fart, der udelukker højhastighedsdrift.

Byerne ville smelte mere sammen med fx 20 minutters drift Aarhus-kbh, hvor man bare hoppede på toget som med s-tog, fremfor dyre højhastighedstog, der kun kører en gang i time. Med dyre billetter, der sikkert skal købes dagen før. Bare for at komme frem 10 minutter tidligere.

Men hvis det er 140 i tunnellen, og der skal stoppes i odense på den ene side, og med nedsat fart i slagelse på den anden side, så er det jo ikke voldsomt hurtigt. Lillebælt og horsens er det vist 100-120


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak