Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Omkring "Signal til mord" - afsnit- 26 - spm vedr AM signal (Generelt)

af Rask Ingemann Lambertsen, 18/7 2017, 18:42 (2467 dage siden) @ esni

Kan et AM signal under normal drift skifte fra stop direkte til 2 grønne?

Nej, ikke på en traditionel dobbeltsporsblok. Det ville vel næsten kræve, at næste signal er et indkørselssignal som har et sporskifte indenfor sikkerhedsafstanden, og at der straks efter forrige togs passage af sporskiftet, men inden det har forladt sikkerhedsafstanden, bliver stillet togvej (med mindst 75 km/t) ad den anden gren i sporskiftet. Hvad siger eksperterne i sikringsanlæg til den mulighed?

AM-signaler på VM-stationer samt i sikringsanlæg af type DSB 1969 kan sættes på stop af stationsbestyreren. Om det så falder ind under din definition af "normal drift" er et godt spørgsmål. Nyere linjeblokanlæg (fra 1987 og frem, dog ikke Ballerup-Frederikssund, Ringbanen og Hellerup-Lyngby) har "Stop" som normalstilling og her må det være helt almindeligt med skift direkte fra "Stop" til "Kør igennem" når trafikken ikke er for tæt.

Hvis vi nu antager, at nogen havde planlagt at standse toget ved AM-signalet, så er det svære ikke at få signalet til at skifte fra "Kør" eller "Kør igennem" til "Stop" foran toget, men derimod at få signalet til at vise "Kør" igen. Signalet skal nok falde på "Stop" hvis man forbinder de to skinnestrenge efter signalet med hinanden med en stump ledning, men stop- og passagekontrollen vil forhindre, at signalet skifter til "Kør" igen når den elektriske forbindelse mellem de to skinnestrenge fjernes.

I stedet må man, mens forrige tog stadig befinder sig i blokafsnittet efter AM-signalet, forbinde de to skinnestrenge med hinanden, hvorved man så at sige forlænger det forrige tog. Når man så er færdig med sig forehavende kan forbindelsen mellem de to skinnestrenge fjernes. Eftersom det for sikringsanlægget blot ser ud som om det forrige tog var meget længe om at passere blokafsnittet (idet der ikke mellem de to tog har været vist andet end "Stop"), bliver der ikke problemer med stop- og passagekontrollen. Signalet vil derfor skifte til "Kør", eller, hvis næste signal i mellemtiden er skiftet til "Kør", direkte fra "Stop" til "Kør igennem".

Ovenstående kunne godt tænkes udført af en enkelt person ved hjælp af en fjernbetjent kasse med elektronik, der er forbundet til de to skinnestrenge efter signalet. Elektronikken kan selv føle, om der er et tog i sporisolationen efter AM-signalet, og kan ved hjælp af et ur sørge for, at det bliver det rigtige tog, der "forlænges" (når ellers togene kører efter planen). Når man er steget af toget bruger man så fjernbetjeningen til at afbryde forbindelsen mellem de to skinnestrenge. Kassen kan man fjerne i ro og mag, når toget er kørt. Så risikerer man heller ikke, at lokomotivføreren ser nogen "rode" i sporet lige inden der kommer signal at køre på igen.

Politiet går således glip at et muligvis vigtigt spor ved ikke at forstå forskellen mellem "Kør" (en grøn) og "Kør igennem" (to grønne).

(Alt sammen forudsat, at der anvendes sporisolationer til togdetektion.)

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak