Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

2:55 Kbh. - Aalborg - ja tak! (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 18/7 2017, 21:18 (2471 dage siden) @ ThomasTT


Byerne ville smelte mere sammen med fx 20 minutters drift Aarhus-kbh, hvor man bare hoppede på toget som med s-tog, fremfor dyre højhastighedstog, der kun kører en gang i time. Med dyre billetter, der sikkert skal købes dagen før. Bare for at komme frem 10 minutter tidligere.

Rejsetid Kbh. - Aarhus i dag med IC-tog: 3:13.
Rejsetid Kbh. - Aarhus med superlyntog: 1:55.
Rejsetidsbesparelse: 1 time og 18 minutter.
Tro mig - den rejsetidsbesparelse vil rigtig mange gerne betale fuld pris for.
Du har sikkert ret i, at nogle vil vægte frekvens højere end rejsetid - ligesom nogle vægter pris højere end rejsetid og komfort, når de tager fjernbussen i stedet for lyntoget. Men hvis jernbanen skal have en fremtid om 15-30-50 år, skal hastigheden markant op og rejsetiden markant ned. Det bliver ikke muligt med dine højfrekvente intercitybumletog.

Men hvis det er 140 i tunnellen, og der skal stoppes i odense på den ene side, og med nedsat fart i slagelse på den anden side, så er det jo ikke voldsomt hurtigt. Lillebælt og horsens er det vist 100-120

I min optik er det små bump på vejen. Mon ikke at Slagelse og Horsens kan opgraderes en smule. Det er stadigvæk hurtigere at accelerere fra 140 til 200/250 end fra 0 til 200/250.

Storebæltstunnellen bliver ikke 140 fremover men 200. Vestbroen har endvidere været testet til 235 km/t.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak