Omkring "Signal til mord" - afsnit- 26 - spm vedr AM signal (Generelt)
AM-signaler på VM-stationer samt i sikringsanlæg af type DSB 1969 kan sættes på stop af stationsbestyreren. Om det så falder ind under din definition af "normal drift" er et godt spørgsmål. Nyere linjeblokanlæg (fra 1987 og frem, dog ikke Ballerup-Frederikssund, Ringbanen og Hellerup-Lyngby) har "Stop" som normalstilling og her må det være helt almindeligt med skift direkte fra "Stop" til "Kør igennem" når trafikken ikke er for tæt.
Det var også sådan jeg troede det fungerede. Men er siden flyttet til Hedehusene, hvor man mig bekendt har en linjeblok fra 1988. Og mine observationer fra stationen er entydigt, at AM-signalerne i retning mod Høje Taastrup skifter til først én grøn og siden til to grønne "ret hurtigt" efter et togs passage og længe før det næste tog kommer. Det tyder med andre ord stærkt på, at de skifter til kør hhv. kør igennem så snart der er frit bag signalet.