Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

1:50 Kbh. - Aalborg - ja tak! (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 18/7 2017, 22:34 (2467 dage siden) @ Scharfenberg

En "rigtig" højhastighedsforbindelse, som man ser dem i udlandet ville vel egentlig kun kunne fuldt ud realiseres med en hel ny (og lukket) strækning fra København til Skanderborg/Aarhus via Kalundborg og Samsø.
Det er bare så urealistisk, at det ikke bliver til noget medmindre vi pludselig forvandler os til en rig oliestat.

Pudsigt - det sagde man også om Storebæltsforbindelsen for ikke så forfærdeligt mange år siden.

Det optimale ville klart være en helt isoleret strækning kun beregnet til højhastighedstog, gerne med deres egen banegård i København, så man fuldkommen undgik enhver kontakt med IC, Lyn, og Regionaltog.
Men tvivler på at en direkte forbindelse til Aarhus og Aalborg ville kunne tiltrække nok passagerer. Dertil er flyene stadig hurtigere.

Med en fast Kattegatforbindelse vil hurtigste rejsetid være:
Kbh. - Aarhus: 0:45 (topfart 300 km/t)
Kbh. - Aalborg: 1:50 (300/200 km/t)
Det vil netop være konkurrencedygtigt med fly, da lufthavnene jo ikke ligger i centrum som banegårdene.

Nej det gør de sjældent, men lige præcis i aalborg og kbh ligger lufthavnene meget centralt. Toget kommer aldrig til at kunne konkurrere med fly her. Medmindre man kører meget langsomt og billigt. Men det er heller ikke væsentligt. Der kommer heller ikke 200 milliarder dyrt tog til aalborg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak