Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

se på England (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 18/7 2017, 22:57 (2472 dage siden) @ Scharfenberg


Byerne ville smelte mere sammen med fx 20 minutters drift Aarhus-kbh, hvor man bare hoppede på toget som med s-tog, fremfor dyre højhastighedstog, der kun kører en gang i time. Med dyre billetter, der sikkert skal købes dagen før. Bare for at komme frem 10 minutter tidligere.

Rejsetid Kbh. - Aarhus i dag med IC-tog: 3:13.
Rejsetid Kbh. - Aarhus med superlyntog: 1:55.
Rejsetidsbesparelse: 1 time og 18 minutter.
Tro mig - den rejsetidsbesparelse vil rigtig mange gerne betale fuld pris for.
Du har sikkert ret i, at nogle vil vægte frekvens højere end rejsetid - ligesom nogle vægter pris højere end rejsetid og komfort, når de tager fjernbussen i stedet for lyntoget. Men hvis jernbanen skal have en fremtid om 15-30-50 år, skal hastigheden markant op og rejsetiden markant ned. Det bliver ikke muligt med dine højfrekvente intercitybumletog.

Men hvis det er 140 i tunnellen, og der skal stoppes i odense på den ene side, og med nedsat fart i slagelse på den anden side, så er det jo ikke voldsomt hurtigt. Lillebælt og horsens er det vist 100-120

I min optik er det små bump på vejen. Mon ikke at Slagelse og Horsens kan opgraderes en smule. Det er stadigvæk hurtigere at accelerere fra 140 til 200/250 end fra 0 til 200/250.

Storebæltstunnellen bliver ikke 140 fremover men 200. Vestbroen har endvidere været testet til 235 km/t.

Som om jeg taler for eksisterende rejsetider. Alene signaler og materiel vil jo mindske tiderne.

Jeg ønsker marginalt længere rejsetider kombineret med en simplere drift, der bedre udnytter kapaciteten og så højere hyppighed. Jeg tror ikke de fleste vil foretrække eet tog i timen, hvis de kan få tre, der er en anelse langsommere.

Inspirationen er fra england. Den hurtigstvoksende jernbane i europa. Og den, hvor der investeres mest. Og samtidig støttes langt mindst. Der er massevis af tog og rejsende. Men ingen højhastighedstog udover eurostar, der ikke ligefrem er en succes. Og væksten sker på bekostning af biler. Præcis det, der er brug for.

Modstykket er frankrig. Her har vi TGV, hvor nogle få rejser lange afstande med massiv statstøtte, mens det almindelige netværk forfalder og biltraffikken stiger.

Eet tog i timen er en "fransk løsning" store udgifter til noget der bruges af få, som ofte ingen tid sparer alligevel pga lav hyppighed. De store danske byer ligger ideelt placeret til at kombinere lyntog med de hurtigste regionaltog, fordi de ligger tæt nok til at dele typiske pendlerzoner.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak