Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ano Lehonia til Milies, smalspor i Grækenland (Generelt)

af pesc, Vejle, 19/7 2017, 16:59 (2445 dage siden)

Hej med jer alle

Lige en lille sommerhilsen fra Grækenland, hvor de opsparede (familie)bonuspoint blev vekslet til en udflugtstur med 600 mm. smalsporsbanen fra Ano Lehonia til Milies, i Pilion regionen, en stadig fungerende del på ca. 15 km. af den oprindelige strækning fra Volos til Milies.
Turen starter i Ano Lehonia som oprindelig var en mellemstation, men nu for synet med en depothal og sportrekant til vending af lokomotiverne, derfra går turen til stationen, Ano Gatzea hvor der er et ophold på 15 min. inden det går videre til Milies, turen tager 90 min hver vej til og fra Milies, og efter 3 1/2 times ophold går det retur kl. 15.
En utrolig flot tur, i det flotte bjerglandskab, der bød på adskillige stenviadukter, en gitter bro, tunneller og et meget anderledes miljø, end det vi kender, men desværre køres der ikke længere med damp, da lokomotivet - "Milies" for nogle år siden måtte tages ud af drift med utætte kedelrør, og maskinen er åbenbart henstillet nu, så 2 nye bogie diesel lokomotiver fra Schoema, søger nu for trækkraften, til den udfordrende strækning, hvor det går opad hele vejen, og maskinerne er iøvrigt trimmet op som damplokomotiver.
Kan på det "varmeste" anbefale et besøg i Pilion region, og en tur med toget, med den imponerende strækning, men husk at bestille plads, flere måtte gå forgæves i lørdags.
Der var desværre ikke nok point tilbage på kontoen, til et besøg på banegården og depoterne i Volos, det ville jeg ellers gerne, men det må blive en andengang.

Surfede lidt rundt efter turen, og fandt yderligere billeder og baggrundsstof, til dem som er interesseret.
http://www.internationalsteam.co.uk/trains/greece02.htm

Køreplan og info:
http://www.trainose.gr/en/tourism-culture/train-and-recreation/the-pelion-train/


MVH og god sommer til jer alle
Peter


Ano Lehonia - turen starter kl. 10

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Ano Gatzea - 15 min. stop og tid til kaffe og is

[image]

[image]

[image]


Vi kører videre op ad


[image]

[image]

[image]


Krydsningsstation undervejs


[image]


Milies - endestation


[image]

[image]

[image]


Der skal lige fjernes nogle sten før sporskiftet kan lægges om

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak