Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog i Danmark (Trafikpolitik)

af DanniGT, 19/7 2017, 21:09 (2472 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej alle.

Først og fremmest, sikke en herlig diskussion. Jeg syntes det er godt at et emne som højhastighedstog i DK kan blive vendt og drejet og diskuteret på en god og saglig måde. :)

Og nu vil jeg så hoppe med.

Om vi skal have højhastighedstog i Danmark er først og fremmest et politisk tema og som det ser ud lige nu bliver det ikke til ret meget. Prøv selv at spørge den gode Ole inde på borgen. ;-)

Tog fonden DK har, som jeg ser det, aldrig været realistisk at gennemføre. Første gang jeg hørte om den tænkte jeg ved mig selv, hvis bare elektrificeringen bliver gennemført så må det betegnes som en succes. Og se bare, det virker forholdsvis realistisk at dette vil ske. Og det er da et skridt i den rigtige retning syntes jeg.

Men hvad skal vi så gøre i stedet for togfonden?

Som jeg ser det, syntes jeg der skal skelne mere mellem RE- og IC/Lyn tog. I dag er vores IC tog jo nærmest at betrægtning som interregionaltog når de har stop i alle mulige "små" byer. Jeg så gerne at pengene i, eller dem der nu er, bliver brugt til kapacitetsudvidelser så banen bliver mere robust. For hvis vi ser på rejsetider København til Århus med IC-lyn er det jo sådan set hurtigere end bil. ( hvis man ikke har så langt fra stationen ).

Hvis vi i første omgang begrænser os til de kommende elektrificerede strækninger, altså DSB land, så forstiller jeg mig 3 system områder. Et RE net øst og vest og et IC net over hele landet. Det er selvfølgelig meget lig det vi har i dag, men jeg mener det giver mere mening at IC nettet ret faktisk skal være et IC net, med relativt få stop. IC tog skal ikke køre som RE tog, hverken i øst eller vest. De to RE net skal så køre med høj frekvens men med flere stop end IC tog. RE nettet skal så korspondere med IC nette på knudepunkter for at sikre fornuftige skiftetider. Ligeledes skal RE systemerne have linje betegnelsen som vi f.eks. kender det for Tyskland eller vores S-tog, så det er nemt og overskueligt for alle at bruge.

På den måde kan der skabes gode pendler systemer for og hurtige rejser på tværs af landet. Og med denne type trafik forstiller jeg mg at at 200 km/t er fint.

Men som sagt er det et politisk spørgsmål om hvilke type trafik de ønsker for landet og deraf krav til infrastrukturen.

Mvh
Danni


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak