Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog i Danmark (Trafikpolitik)

af Hedegaard, 19/7 2017, 22:15 (2463 dage siden) @ DanniGT

Hvis vi i første omgang begrænser os til de kommende elektrificerede strækninger, altså DSB land, så forstiller jeg mig 3 system områder. Et RE net øst og vest og et IC net over hele landet. Det er selvfølgelig meget lig det vi har i dag, men jeg mener det giver mere mening at IC nettet ret faktisk skal være et IC net, med relativt få stop. IC tog skal ikke køre som RE tog, hverken i øst eller vest. De to RE net skal så køre med høj frekvens men med flere stop end IC tog. RE nettet skal så korspondere med IC nette på knudepunkter for at sikre fornuftige skiftetider. Ligeledes skal RE systemerne have linje betegnelsen som vi f.eks. kender det for Tyskland eller vores S-tog, så det er nemt og overskueligt for alle at bruge.

Der syntes jeg at K91 var en utrolig gennemført køreplan, idet det var en periode hvor vi havde IR-trafik, der ikke kun havde til formål at være aflastningstog på de store rejsedage, men et alternativ til IC-togene for dem, der netop pendlede over længere afstande, men som ikke ville betale for en siddeplads i IC-togene.

Der kørte fast et IR eller Regionaltog fra Nyborg til Aarhus/Aalborg, der afgik nogle minutter efter at IC-toget var afgået. Dette blev samtidig suppleret af de Regionaltog, som stadig kører i dag mellem Odense-Fredericia og Fredericia-Aarhus. Så de rejsende på hele denne strækning havde reelt 3 alternativer(4 hvis vi tager lyntogene med)

På den anden side af Storebælt var der ligeledes Regionaltog mellem Korsør og København.

At man ikke kan lave sådan et system i dag er ikke så underligt, idet der nu er godt fyldt op med godstrafik på strækningen mellem Middelfart og Hvidovre Fjern, og det giver nogle begrænsninger.
Samtidig er både Korsør og Nyborg elendige som endestationer pga. den ringe sporkapacitet. Der havde de gamle stationer den fordel at der var perroner til lokaltog og diverse faciliteter til klargøring mm.

Hvis nogle er interesseret, så er der her en lille dokumentar fra svundne tider, der netop omhandler regionaltogene mellem Nyborg og Aarhus
https://www.youtube.com/watch?v=ttTp9FqPFkk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak