Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

El til Esbjerg - hvad sker der? (Jernbanen i dag)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/7 2017, 21:36 (2471 dage siden) @ andersj

Desuden tror jeg også at belægningen er noget højere Odense-Kolding end den er Kolding-Esbjerg, hvilket nok er den væsentligste grund til at man ønsker en større kapacitet vest for Odense på 8xx togene. Til og med K15 kørte 8/9xx togene jo mindst med enten 2xMF eller 1xMF+1xER mellem Odense og Kolding hvor den bagerste del fortsatte til hhv. Flensburg eller Sønderborg.

I dag er 8xx togene eneste intercity-forbindelse fra Kolding til København, med mindre man vil en tur over Fredericia med længere rejsetid til følge, så det er klart at belægningen stiger til/fra Kolding - omvendt har Kolding så fået intercity-forbindelse til København to gange i timen i stedet for en.

8xx togene har i dag ca. 10 min. ophold i Odense for at skabe forbindelse med lyntogene, for at man derved kan spare ca. 20 min. i rejsetid. De 10 min. ophold indeholder også til/frakobling af lokalsættet til/fra København.

Hvis man i den nye køreplan med IR4 til Esbjerg ikke længere skal koble, vil det længere ophold i Odense udelukkende for at skabe forbindelse til lyntogene, men med et kortere ophold i Odense, så kan der vindes ca. 10 min. uden man skal skifte til lyntog og man fjerner samtidig 'bindingen' imellem 8xx togene og lyntoget, noget som vist til tider giver udfordringer ved forsinkelser.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak