Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Middelhavet rundt 2017 - Rom-Napoli (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/7 2017, 16:29 (2468 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Indtil nu turens jernbanemæssige højdepunkt.

Danmarks bruttonationalprodukt var i 2016 på 48.400€ pr indbygger; Italiens var 27.600€ (korrigerer man for prisniveauer var tallene henholdsvis 36.400€ og 27.900€).

Italienerne kører tog med 300 km/t - vi dalrer afsted med max 180 km/t. Jeg fatter det ikke; men det er jo en helt anden diskussion og der er måske tale om "lånte penge" - men alligevel.

Toget var som nævnt ca. 37 minutter forsinket ved afgang fra Rom og det var det også ved ankomst til Napoli. Der var kun en enkelt mellemstation. Jeg tror, det meste af strækningen var "nybygget" til formålet.

Fra få minutter efter afgang fra Rom til ca 10 minutter før Napoli svingede den passagervendte hastighedsmåler mellem 296 km/t og 299 km/t. Sådan. Min GPS var uvirksom og hastigheden er derfor ikke "bekræftet".

Service var aviser, drikkelse og sandwiches. Der var underligt nok ikke 220 volt ved nogen af siddepladserne. Der skulle angiveligt være gratis WIFI, men jeg opgav den omstændelige login-procedure.

Fotos: Rom-Napoli, fredag 21. juli 2017. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Toget ankommer til Roma Termini.

[image]

[image]Vi sad i vogn 2, der her er ankommet til Napoli.

[image]Vognen, vi sad i.

[image]Forreste enhed fotograferet efter ankomst til Napoli.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak