Flere tog over grænsen til Tyskland (Generelt)
Jeg har aldrig forstået facinationen af at "tog kører i ring", ingen mennesker rejser jo på denne måde. De eneste tog som normalt kører i ring, er vel modeljernbane?
Hvis kørslen skal foregå "i ring", er eneste begrundelse at det kan betale sig ud fra et materielmæssigt synspunkt. Det rullende materiel er som bekendt den største omkostning for en jernbaneoperatør.
Mon ikke det er ham der sidder foran + evt. togfører der er den største omkostning? Men spares der materiel spares der selvfølgelig også personale
Hvis vi tager et Lint togsæt til 27 mio. kr. (stykprisen Nordjyske Jernbaner har betalt for deres Lint) så vil den daglige afskrivning være 2.465 kr. (eksklusiv låneomkostninger og vedligehold) ved en forventet levetid på 30 år.
Jeg ved ikke hvad en lokomotivfører inkl. pension osv. koster pr. dag, men det er nok lidt lavere.
Har du overhovedet ingen idé om hvad man får i løn i dag ?
Jo, men har regnet forkert. Hvis vi antager at lønnen er ca. 500.000 kr. om året alt inkl. så vil det være 2.500 kr. pr. arbejdsdag ved 200 arbejdsdage pr. kalenderår. Dvs. ca. 7.500-10.000 kr. pr. tog pr. dag alt efter hvor stort driftsdøgnet er, også er lønomkostningerne højest.
--
Mvh Anders