Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godsbanetrafikken skal genoplives (Generelt)

af Ole Juhl, Skovby, 24/7 2017, 09:21 (2467 dage siden) @ steenth

Go'aften

Jeg har i årevis sagt: KOM NU IGANG!

Alle de lastvogne fylder rigtig meget på vejene.

Men balladen har vel en del at gøre, med liberaliseringen af godsmarkedet.


Det store problem er prisen på jernbanetransport. Der er skal store mængde til og en hvis afstand for at det kan betale sig.

Måske - det er dog ikke helt billigt at bruge lastbiler, der er omkostningen bare delt ud på alle de andre trafikanter via skatter og afgifter.
Tænk bare på hvad ekstraomkostningerne der er på grund af lastbiler, f.eks. ved anlæg af veje, ekstra vognbaner, bedre fundering, bredere svingbaner, særlige rundkørsler til blokvogne og sikkert flere ting.
Ved jernbanere er det direkte bruger betaling.

Danske fragtmænd købte DSB Gods?


DSB var en af de sidste jernbaneselskaber som havde stykgods. Der gav underskud.

EU regler havde vist også en afgørende rolle i denne ud(af)vikling..?


Der var underskud på driften. Og staten må ikke dække det. Det kræver god ledelse for at få en god og billig drift. Og det ligner at DSB Gods ikke have den ledelse.

Ja, DSB gjorde ikke noget for at vende det - jeg prøvede at benytte/favorisere DSB gods, men måtte til sidst opgive - jeg kunne ikke forsvare det over for mine kollegaer, på grund af dårligt arbejde/service fra DSBs side, ikke pris.

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB EA3022ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak