Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EU myter om statslige selskaber (Generelt)

af andersj, Aalborg, 24/7 2017, 14:23 (2440 dage siden) @ mss

Så vidt jeg ved skal lovgivningen sikre er at staten ikke må udøve unfair konkurrence/udkonkurrere konkurrenterne. Der står såvidt jeg har opfattet det ingensteds at staten ikke må dække underskuddet i en statsejet forretning.

De hjemlige politikere har en stor del af skylden for EU-leden i DK, da man ofte har placeret "skylden" for upopulære beslutninger hos EU.
Når man først og fremmest bare er ude på at spare penge henviser man bare til en eller anden EU lov. Uden tvivl vel vidende at denne lov slet ikke er så firkantet, men det ved den almindelige dansker ikke og "køber" argumentet.

DB Cargo er f.eks. fortsat et statsejet selskab og har aldrig givet overskud. Det blev lavet til et AG og man ville sælge ud af aktierne. I løbet af nogle år "fusionerede" man med en række store private selskaber (mestendels reelt en overtagelse af disse) og opkøbte DSB Gods og væsentlige aktieandele i andre statslige godsselskaber. Nyligt har man så opgivet at sælge det, og har atter ført DB Cargo og andre datterselskaber tilbage til DBAG. De tyske statsbaner slet og ret. Resultatet er at DBAG/DB Cargo i dag er det dominerende godsselskab i store dele af Europa og fortsat er et statsligt selskab.
Alt dette har sjovt nok ikke givet problemer med EU.

Der er også voldsomt kritik af denne fremgangsmåde i Tyskland fordi skatteyderne i Tyskland i rigtig mange år har skulle dække de kæmpe underskud i DB Cargo der er genereret af virksomhedens engagement i mange andre lande end Tyskland. En af konsekvenserne er at man har lukket en masse aktive sidespor i Tyskland.
DSB var jo også i 00'erne igang med et stort og, for skatteyderne i Danmark, dyrt udlandseventyr, men det blev heldigvis stoppet inden det gik så galt som det er gjort i Tyskland. Det er rigtigt nok at nogle af Detusche Bahns udenlandske projekter som Arriva generere overskud, men når man ser det som en investering der skulle give et afkast så er afkastet ikke stort nok i forhold til hvis man investerede i kerneforretningen i hjemlandet.

En del af denne dokumentar (på tysk) beskriver meget godt de problemer Deutsche Bahn har ved at fokusere på meget andet end kerneforretningen: https://youtu.be/Oz98yFooUm4?t=1320

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak