Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vigepligt ifm Letbanen i Århus (Generelt)

af jaer, 24/7 2017, 23:20 (2467 dage siden) @ Svend

Det lyder ellers meget simpelt. Det hvor letbanen trafikerer den samme asfalt som billisterne gælder færdselsloven, hvor letbane toget er at sidestille med en bus, medmindre forholdene ikke er til dette.

Hvor letbanen ikke trafikerer samme asfalt som billisterne, altså parallelt med vej (med afspærring til skinne arealet tænker jeg), eller helt ude af byen som jernbane, der kan letbanen køre med højere hastigheder og er meget naturligt ikke omfattet af færdselsloven.

.
Helt enig!
Så enkelt kunne det også have været skrevet ind i færdselsloven, men det er det ikke. I de forskellige love og bekendtgørelse rodes der rundt mellem begreber som kørsel med letbanekøretøjer på letbaneinfrastruktur og letbanespor uden at fortælle forskellen mellem at køre som egentligt tog og som sporvogn. For de fleste bilister - og kørelærere med - vil letbanen være letbanen (og dermed et letbanekøretøj), uanset om den passerer en overkørsel langt ude på Grenå-banen eller den er på vej ned ad Randersvej.

Jeg vil henvise til dette link:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=120393
hvor de tre områder er kort beskrevet.

/Jan


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak