Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vigepligt ifm Letbanen i Århus (Generelt)

af Svend, 25/7 2017, 00:01 (2438 dage siden) @ jaer

Det lyder ellers meget simpelt. Det hvor letbanen trafikerer den samme asfalt som billisterne gælder færdselsloven, hvor letbane toget er at sidestille med en bus, medmindre forholdene ikke er til dette.

Hvor letbanen ikke trafikerer samme asfalt som billisterne, altså parallelt med vej (med afspærring til skinne arealet tænker jeg), eller helt ude af byen som jernbane, der kan letbanen køre med højere hastigheder og er meget naturligt ikke omfattet af færdselsloven.

.
Helt enig!
Så enkelt kunne det også have været skrevet ind i færdselsloven, men det er det ikke. I de forskellige love og bekendtgørelse rodes der rundt mellem begreber som kørsel med letbanekøretøjer på letbaneinfrastruktur og letbanespor uden at fortælle forskellen mellem at køre som egentligt tog og som sporvogn. For de fleste bilister - og kørelærere med - vil letbanen være letbanen (og dermed et letbanekøretøj), uanset om den passerer en overkørsel langt ude på Grenå-banen eller den er på vej ned ad Randersvej.

Jeg vil henvise til dette link:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=120393
hvor de tre områder er kort beskrevet.

.
- Eget tracé = de "gamle" jernbanestrækninger
- Særligt tracé = adskilt trafik , eksempelvis Randersvej
- Delt tracé = hvor der er blandet trafik, som pt. er havneområdet

.... det gør ikke forvirringen mindre i f t teksten i færdselsloven - hvor f eks regler for passage af jernbanespor ikke gælder for "Letbanespor" ;-)

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

På Sporet Af 2022

På Sporet Af 2022. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak