Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Middelhavet rundt 2017 - Napoli-Palermo (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/7 2017, 21:02 (2464 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 27/7 2017, 21:50

Jeg ved ikke, om jeg er en kontrolfreak, måske lidt. Men jeg er det i hvert fald, når det har med planlægning af en togrejse i udlandet at gøre.

Sidste delstræk på vores tur Middelhavet rundt 2017 hed Napoli-Palermo. Vi havde købt billet/pladsbillet, første klasse, tog 727 Napoli Centrale-Palermo Centrale, vogn 2, plads 71 og 72.

Så vidt så godt.

Jeg vidste, vi skulle "over vand", men jeg vidste ikke, om vognene blev ført med over Messinastrædet. Min kalkule var derfor følgende:

ENTEN bliver vognene overført med færgen ELLER også bliver de ikke. Hvor svært kan det være?

I førstnævnte tilfælde kunne vi så blive siddende på vores flade; i sidstnævnte tilfælde måtte vi lave "en-Korsør-Nyborg-som-i-gamle-dage". Og på den anden side ville der vel så holde et tilsvarende tog med samme vognnumre. Hvor svært kunne det være?

Min første usikkerhed indfandt sig, da jeg på Napoli Centrale stod og kiggede på den gammeldags gule afgangsplakat: Der var fire tog, der alle havde afgangstid fra Napoli Centrale kl 13.45 fra spor 15.

Det ene af dem havde Syrakus som endestation (Syrakus ligger i det sydøstlige hjørne af Sicilien). Det andet havde Catania som endestation (Catania ligger på østsiden af Sicilien, nord for Syrakus og på samme strækning som denne). Tredje og fjerde tog havde Palermo som endestation. Palermo ligger i den nordvestlige ende af Sicilien. Jeg kunne af afgangsplakaten ikke finde nogen som helst forskel på tredje og fjerde tog.

Min foreløbige konklusion blev, at toget nok bestod af flere togdele, som på et eller andet sted undervejs blev delt i flere selvstændige tog. Det "eneste" jeg så skulle sikre mig var, at vi befandt os i den rigtige vogn i den rigtige togdel.

Da toget kom til perron, bestod det af vogn 2-9. Vogn 2 havde som den eneste første klasse. INGEN af vognene havde destinationsskilte. Så quizzen i mit indre hoved var nu: Hvor kører vogn 2, som vi havde pladsbillet til, hen? Jeg blev bestemt ikke beroliget, da jeg tyede til de elektroniske skilte på perronen til hjælp: I hver ende af perronen meddelte de, at hele toget kørte til Catania. Palermo var IKKE nævnt noget sted.

Under normale omstændigheder ville man jo få øje på en venligtudseende togbetjent eller togfører og spørge ham eller hende til råds, men sådanne var ikke at se.

Nå, toget var kommet sent til perron, så vi skyndte os om bord. Jeg fik gennet en mand væk, der sad på en af vores pladser. Da toget afgik fra Napoli Centrale, var alle siddepladser i vogn 2 besat og fem passagerer måtte stå op.

På intet tidspunkt mellem togets afgang fra Napoli Centrale kl 13.45 og til togets ankomst til Villa San Giovanni kl 18, kom der en togbetjent/togfører gennem vogn 2. Villa San Giovanni er Messinastrædets svar på Storebælts Korsør.

Så jeg vidste på det tidspunkt faktisk ikke, om vognene blev overført med færgen. Mange passagerer forlod vognen i Villa San Giovanni; men nogle blev siddende. Vi tog derfor chancen og blev siddende. Undervejs fra Napoli til Villa San Giovanni havde jeg forsøgt at blive klogere. Trenitalias hjemmeside var ikke til nogen hjælp. DB's hjemmeside kunne læses således, at vognene blev overført med færgen og at vi på Messina Centrale skulle skifte til et nyt tog, der kørte Messina-Palermo. Messina er Messinastrædets svar på Storebælts Nyborg.

Efter ca. 20 minutters ophold ved perronen i Villa San Giovanni, blev de 8 vogne (vogn 2-9) rangeret ombord. Det foregik i flere rangerbevægelser, idet - viste det sig - der kun kunne rangeres på ét færgespor af gangen. Færgen havde 4 spor og kunne overføre 16 personvogne á 26,4 meter (se fotos nedenfor).

Da færgen ankom til Messina, blev toget trukket i land. Vi pakkede vores ting sammen, og da rangertrækket kom til perron, steg vi ud (DB's hjemmeside foreskrev jo skift i Messina). Følgende kunne efterfølgende konstateres: I "vores" spor holdt nu vogn 2-5 og destinationsskiltet på perronen sagde "Palermo". I sporet på den modsatte side af perronen holdt nu vogn 6-9 og destinationsskiltet sagde "Catania".

For at være på den sikre side, viste jeg vores billet til en rangerleder og udtalte på flydende italiensk ordet "Palermo", samtidig med at jeg pegede på ordet "Palermo" på vores billet og samtidig med, at jeg lod et spørgsmålstegn sitre i luften. Han bekræftede, og vi kravlede ombord igen i den samme vogn og satte os på de samme pladser som før.

Og hvad kan man så lære af det? Tja, det ville jo have hjulpet, hvis italienerne havde destinationsskilte på deres vogne (eller i det mindste inde i vognene)! Eller hvis der var noget synligt togpersonale, man kunne spørge! En trykt gammeldags køreplan kunne måske også have hjulpet mig og endelig ville det have hjulpet, hvis ikke DB's hjemmeside havde foreskrevet et togskifte i Messina.

Helt "sjovt" blev det dog først, efter at toget var afgået fra Messina til Palermo. I højttalerne i toget blev det sagt, at toget kørte til Catania! Af den rungende latter i hele storrumsvognen kunne jeg udlede, at det måtte være en "bøf". Men mit blodtryk fik det ikke bedre af den bøf!

[Højeste hastighed Napoli-Palermo blev GPS-målt til 151 km/t. Toget var hele vejen 5-8 minutter forsinket. Der var 220 volt ved hver siddeplads i A-vognen.]

Fotos: Napoli-Palermo søndag 23. juli 2017. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen. Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Interiør vogn 2. Ved afgang fra Napoli måtte 5 passagerer stå op; nu er vi komme lidt længere frem og der er siddeplads til alle. Jeg fik ikke noteret, om det var en "ren" A-vogn (eller om den havde underlitra) og jeg fik ikke fotograferet den udvendig. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]Under overfarten Villa San Giovanni-Messina gik jeg en tur op på færgen. Jeg fandt aldrig ud af, hvad den hed. Som nævnt kan færgen overføre 16 personvogne á 26,4 meter. Som man kan se (undskyld genskinnet) af den nederste tegning, skal vognene pakkes asymmetrisk: 5 vogne på ét af sporene, 3 vogne på et andet og 2 x 4 vogne på de sidste to spor. Klik på billedet for højere opløsning.


[image]Bagenden af færgen. Vi noterer os, at der kun kan rangeres i ét spor af gangen, at der er et sporskifte ombord på selve færgen og af der er i alt 4 spor. Klik på billedet for højere opløsning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1880ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak