Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togudbud skaber splid på tværs af kommunegrænser (Jernbanen i dag)

af Leif Jørgensen, København Ø., 16/8 2017, 13:25 (2444 dage siden) @ Poul Andersen

Ringkøbing og Skjern har aldrig haft IC-tog, men tidligere Lyntog som ophørte længe før ARRIVA kom til i 2003.

Jo, der kørte faktisk InterCity København - Esbjerg - Struer fra 1991, hvor lyntogene blev afskaffet, og indtil 1997 hvor IC3-togsættene skulle bruges andet steds.

Aktuelt tænkes der dog nok på InterCityLyn på strækningen Vejle - Struer. Ifølge seneste nummer af Jernbanen lægges der op til at reducere dem til fire daglige togpar i forbindelse med udbuddet. Når der er elektrificeret i Østjylland (forventet i midten af 2020'erne) og taget stilling til elektrificering til Struer, skal behovet for fjerntogstrafik revurderes. Dertil kommer at InterCity/InterCityLyn forsvinder fra Thybanen og Langå - Struer i forbindelse med udbuddet. Så det er ikke sært, hvis lokalpolitikkerne er en kende bekymret for fremtiden.

I nævnte debat omkring de gennemgående forbindelser gennem Skjern, kunne det være rart om lokalpolitikkerne havde
haft tal på hvor mange der rejser gennem Skjern, inden man blæser til kamp.

Godt spørgsmål. Der er nok nogle stykker, der skal til og fra Herning, men der er direkte og lidt hurtigere forbindelse med bus Ringkøbing - Herning. Det der dog nok kan give mere anledning til bekymring er, hvis der opstår nye skiftesteder, hvis Holstebro - Skjern bliver knyttet sammen med Lemvigbanen.

Med venlige vestjyske hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak