Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB vs. Arriva (Generelt)

af Scharfenberg, 21/8 2017, 22:54 (2411 dage siden) @ Jens Hansen

2 fakta som skal med i denne problemstilling;

Arrivas kontrakt er skærpet ift. DSBs.

Arriva lever op til kontrakten.

Yderligere to fakta som skal med i denne problemstilling:

* DSB's kontrakt 2015-2024 er skærpet i forhold til blandt andet punktlighed, effektivisering og togproduktion

* DSB lever op til disse kontraktkrav.

En anden relevant problemstilling: Det siges, at Dansk Jernbaneforbund noget nær dikterer hvor mange nye lokomotivførere, der skal uddannes hvert år. Det er derfor sjældent Arrivas ellers DSB's skyld alene, når der pludselig mangler førerrumspersonale.

DSB har stand by vagter men slet ikke så mange som tidligere.

Togoperatørerne burde sige til DJ: Jeres medlemmer skal gå 20 % ned i løn og køre 20 % mere pr. vagt (køremændene 50 %) - det er Sveriges- og Tysklands-benchmark. Hvis de strejker, bør de få 24 timer til at møde på evt. vagt. Ellers er de fyret 'for good'. Så vil der gå ½ års tid med halveret togdrift i hele landet. Til gengæld vil den danske stat og regionerne få 20 % mere togproduktion for pengene og samtidig spare 500.000 kr. x 20 % x 2500 lokomotivførere om året = 250 mio. kr. om året = 2,5 mia. kr. for hver 10-års periode


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak