Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB vs. Arriva (Generelt)

af Scharfenberg, 22/8 2017, 15:51 (2438 dage siden) @ Gæst1

Togoperatørerne burde sige til DJ: Jeres medlemmer skal gå 20 % ned i løn og køre 20 % mere pr. vagt (køremændene 50 %) - det er Sveriges- og Tysklands-benchmark. Hvis de strejker, bør de få 24 timer til at møde på evt. vagt. Ellers er de fyret 'for good'.


Hvor mange DR Mangfoldighedskonsulenter kan man få for DSBs direktørlønninger? Med al respekt for Flemming Jensen og øvrige direktører i DSB, så er DSB suværent lønførende blandt de offentlige selskaber. Mon ikke Direktionen kunne reducere sine egne lønninger med 50-60 procent, og stadig være bedre lønnet end departementchefer og statsministre, inden man begyndte at kræve lønnedgange af det personale, der trods alt holder røven oppe på DSB...

Relevant pointe. Men hvis du halverer DSB-direktørernes lønninger, sparer staten nok ca. 5-6 mio. kr. om året. Med lokomotivførernes 20 % er det en kvart milliard om året. Hvorfor skal det være så vellønnet at tage en 9 måneder lang uddannelse, når fx folkeskolelærere og jordemødre tjener 25.000 kr. efter 4 års uddannelse?
Bemærk også at DSB er en statsvirksomhed, der skal drives mest muligt som en privat virksomhed. Derfor kan du ikke aflønne en DSB CEO som fx en departementschef, der jo er 100 % embedsmand. Aflønnede du DSB's adm. dir. som en departementschef eller styrelsesdirektør, ville ansøgningsfeltet ikke være specielt stort. Sammenlignet med de store private, danske virksomheder, tjener DSB's CEO en brøkdel af, hvad han kunne som CEO i en stor privat virksomhed.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak