Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB vs. Arriva (Generelt)

af Gæst1, 23/8 2017, 12:52 (2410 dage siden) @ Scharfenberg

DSB's samlede ydeevne er ikke bedre end den infrastruktur, der tilbydes. I kontraktperioden skærpes kravene til punktlighed og rejsetid efterhånden, som ny og forbedret infrastruktur kan tages i brug. DSB skal i kontraktperioden herudover trimme virksomheden med 20-30 % og forventer desuden at kunne drives uden subsidier, når ny infrastruktur og alle nye tog er i drift.

Mange tak for svar Scharfenberg. Og ja, man kan jo altid finde nogle dyrere at sammenligne sig med, hvis det er det man gerne vil. Men mon ikke man godt kunne finde en dygtig CEO for måske blot en enkelt lokomotivførerlønning mindre, og på den måde "vise vejen" for de øvrige personalegrupper, ledelsen måtte mene er frygtelig overbetalte?

Jeg antager at lønnedgange på 20-30% ikke kan gennemføres, så er der noget nyt om, hvor mange man vil fyre for at "trimme"? Jeg forstår heller ikke helt hvilken "ny infrastruktur", der skal være på plads, for at DSB kan køres "gratis" (Timemodellen antager DSB jo i Belsutningsoplæg 1.5 ikke bliver etableret alligevel, og så er der ikke andet end elektrificeringen tilbage, og den er jo færdig længe inden 2030?), ligesom jeg er i tvivl om, hvorvidt det er selve kontraktbetalingen for kørslen, eller den "samlede" kontraktbetaling, der kan bortfalde?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak