Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB vs. Arriva (Generelt)

af Scharfenberg, 23/8 2017, 13:36 (2410 dage siden) @ Gæst1
redigeret af Scharfenberg, 23/8 2017, 13:55

DSB's samlede ydeevne er ikke bedre end den infrastruktur, der tilbydes. I kontraktperioden skærpes kravene til punktlighed og rejsetid efterhånden, som ny og forbedret infrastruktur kan tages i brug. DSB skal i kontraktperioden herudover trimme virksomheden med 20-30 % og forventer desuden at kunne drives uden subsidier, når ny infrastruktur og alle nye tog er i drift.


Mange tak for svar Scharfenberg. Og ja, man kan jo altid finde nogle dyrere at sammenligne sig med, hvis det er det man gerne vil. Men mon ikke man godt kunne finde en dygtig CEO for måske blot en enkelt lokomotivførerlønning mindre, og på den måde "vise vejen" for de øvrige personalegrupper, ledelsen måtte mene er frygtelig overbetalte?

Det er jeg sådan set enig med dig i. Men hvis direktørlønningerne reduceres i DSB, risikerer man kun at tiltrække folk, der er gode til at tænke i processer og politiske strategier som fx departementschefer og styrelsesdirektører, der er knap så gode til at tænke drift og forretning. Sidstnævnte får man i højere grad, hvis man også kan tiltrække fx en tidligere pilot og direktør fra SAS el. lign.

Jeg antager at lønnedgange på 20-30% ikke kan gennemføres, så er der noget nyt om, hvor mange man vil fyre for at "trimme"? Jeg forstår heller ikke helt hvilken "ny infrastruktur", der skal være på plads, for at DSB kan køres "gratis" (Timemodellen antager DSB jo i Belsutningsoplæg 1.5 ikke bliver etableret alligevel, og så er der ikke andet end elektrificeringen tilbage, og den er jo færdig længe inden 2030?), ligesom jeg er i tvivl om, hvorvidt det er selve kontraktbetalingen for kørslen, eller den "samlede" kontraktbetaling, der kan bortfalde?

Der skal i udgangspunktet ikke fyres. Visse steder i organisationen skal man bare gøre tingene (mindst 2-3 %) mere effektivt - nogle vil sige smartere - hvert år frem til kontraktudløb i 2024. Nogle dele af DSB er allerede trimmet, men der er fortsat steder, hvor tingene kan gøres smartere/nemmere/bedre/billigere.

Mht. infrastruktur er det primært elektrificering, signalprogrammet, Kbh.-Ringsted og formentlig også ny bane over Vestfyn (der har en tårnhøj samfundsøkonomisk forrentning), hastighedsopgraderinger Ringsted-Odense + Fredericia-Aarhus-Aalborg + Ringsted-Rødby. Det bør alt sammen være klar i 2024 og vil helt klart give jernbanen et boost uanset hvem, der er operatør.

Mht. nye tog forventes alle disse leveret og sat i drift i 2024-2030.

Det er den samlede kontraktbetaling. 4-5 mia. kr. i dagens penge. I DSB's årsrapport kan man se hvilke strækninger, der allerede hviler økonomisk i sig selv. Det er vist nok S-tog og lyntog Kbh. - Aarhus. Kioskområdet - eksempelvis - hviler også allerede økonomisk i sig selv.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak