Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

"Lynvisit" i Skagen 29.august 2017 (Jernbanen i dag)

af Ove Nygaard, 30/8 2017, 12:09 (2430 dage siden)
redigeret af Ove Nygaard, 30/8 2017, 12:37

Nordjyske Jernbaner A/S har som bekendt overtaget hele regionaltogskørselen på Aalborg Nærbane (Ssk-banen) og strækningerne i Vendsyssel fra 6. august 2017. Det fik "den gamle banemand" på "kratluskning" i området i går, hvor jeg tog hele turen Fredericia - Skagen og retur. Nordjyske Jernbaner ser ud til at have greb om opgaven. Nydelige tog, venlige medarbejdere, og "mine tog" kørte til tiden. Selvfølgelig kan heller ikke "en privat operatør" (NJ) "hekse" og er - som DSB var - afhængig af, at der kun kan krydses i på Vendsysselbanen i Lindholm, Sulsted, Brønderslev, Vrå, Hjørring, Sindal og Kvissel - og naturligvis på endestationerne Aalborg og Frederikshavn. Undervejs kan man ane "sporene" - mange steder helt udvisket - af de nedlagte krydsningsstationer Hvorupgaard, Tylstrup (hvor jeg tabte en kasse fisk ned af min "selvbeklæder" uniform i 1961 og lugtede af fisk i resten af afløserperioden!), Sønderskov og Tolne. I Frederikshavn kunne iagttages forberedelserne til de nye togveje til/fra Skagensbanen - de ser ud til at være spormæssigt færdige - , så man kan køre ind og ud på stationen uafhængig af DSB-togene og nu altså også af "sine egne NJ-tog". Det er tidligere oplyst, at man "afventer ERTMS", før de nye spor kan tages i brug, og af dette projekt er der talrige steder "mærkelige signaler ("mærker")" i nærheden af sporet i hele Vendsyssel, men også syd for Aalborg i Cimberland, og der er tale om "mærker", der i hvert fald ikke var optaget i det Sikkerheds- og Signalreglement (af 1935, senere er nyere versioner kommet til), jeg blev uddannet efter på Jernbaneuniversitetet i Sølvgade i 1951 og videre nogle år frem, indtil jeg havde bestået "den udvidede ledvogtereksamen"! Jeg skiftede i Aalborg fra IC-lyn til NJ's Lint, som holdt i spor 1 foran det ankommende IC-lyn, så omstigningen var rimelig bekvem. Da jeg gik ind i toget og "op på den høje del" i Lint'en (jeg skulle jo kikke ud), fik en ældre mand øje på mig (Min kone har altid sagt, at når jeg steg ind i et tog, så lignede jeg en, der havde noget med det at gøre!) og sagde på uforfalsket "vendelbomål": "Weed do om den fidus med, at toget kjører helt til Skagen er korrekt, og weed do, hwornår de har hittet å det"? (Jeg lærte at forstå det hyggelige sprog, da jeg tiltrådte som trafikelev på den gamle Frederikshavn station den 1. maj 1952, men først efter et par måneder fik jeg fat i alle nuancer, skriftligt lærte jeg det aldrig, kan I nok se!). Jeg svarede som korrekt er, at ændringen var indført den 6. august, og at han roligt kunne regne med det. "Det er dæleme en god idé" sagde han, "hwoffor hulen har de æt funden å det nowet tidligere?". Jeg sluttede af med et stilfærdigt "Bedre sent end aldrig", for ellers havde vi forstyrret de øvrige passagerer hele vejen op gennem Vendsyssel, for der var tydeligt "mere i ham" (og i mig!). Men et godt eksempel på "Folkets røst"! Nå, jeg "rundede Skagen" og nød en kop kaffe med hjemmebagt brød på Café Skagen, som for nyligt er åbnet i den tidligere "kongeventesal" ("lidt royal har man da lov at være") i den smukke stationsbygning, hvor der i øvrigt i den sydlige ende er renovationsarbejder i gang. Lige inden jeg entrede Lint'en kl, 13.48 for at rejse hjem til Erritsø, dukkede der pludselig et godstog op i spor 3(tæller jeg rigtigt?), og med min beskedne iPhone tog jeg et billede, som jeg lægger ind på Forum - kvaliteten er ikke af sædvanligt høje niveau for dette ærede forum, men jeg må jo også bidrage lidt i stedet for blot "at tage fra", som jeg plejer.
[image]

PS: I kan måske selv "rotere billedet"!

Bedste hilsener

Ove af Erritsø:-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak