Hvorfor er jernbanemateriel så afsindig dyrt?! (Generelt)

af Leif Jørgensen @, København Ø., mandag 04. september, 2017, 16:51 (100 dage siden) @ kme

For det første er tog beregnet til at holde betydeligt længere end busser. En bus i almindelig rutedrift holder omkring 12 år, svarende til to kontraktperioder. Et tog holder vel 25-35 år afhængig af forskellige forhold. De tog Nordjyske Jernbaner lige har købt vil formentlig kunne holde tre gange så lang tid som en gennemsnitlig bus.

For det andet er tog på ingen måde lagervarer. Godt nok er der her tale om standardtog, men der skal stadig foretages en række tilpasninger alt efter bestillerens ønsker og behov. Der er for eksempel forskellige sikkerhedssystemer, forskellige billetsystemer og forskellige farver inde og ude. Altså individuelle krav der koster ekstra.

Og for det tredje produceres tog i relativt små serier. Det betyder at producenterne ikke kan automatisere i større omfang. Man anskaffer ikke en dyr robot, hvis den kun skal arbejde på 12 tog. Så bruger man mennesker, der selvfølgelig skal have løn, men som så til gengæld kan arbejde videre med noget andet bagefter.

Med venlige økonomiske hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanehumør
Jernbanehumør
´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.


 Læs artiklen 
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.



 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen