Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor er jernbanemateriel så afsindig dyrt?! (Generelt)

af kme, 4/9 2017, 17:13 (2398 dage siden) @ Leif Jørgensen
redigeret af kme, 4/9 2017, 17:25

For det første er tog beregnet til at holde betydeligt længere end busser. En bus i almindelig rutedrift holder omkring 12 år, svarende til to kontraktperioder. Et tog holder vel 25-35 år afhængig af forskellige forhold. De tog Nordjyske Jernbaner lige har købt vil formentlig kunne holde tre gange så lang tid som en gennemsnitlig bus.

For det andet er tog på ingen måde lagervarer. Godt nok er der her tale om standardtog, men der skal stadig foretages en række tilpasninger alt efter bestillerens ønsker og behov. Der er for eksempel forskellige sikkerhedssystemer, forskellige billetsystemer og forskellige farver inde og ude. Altså individuelle krav der koster ekstra.

Og for det tredje produceres tog i relativt små serier. Det betyder at producenterne ikke kan automatisere i større omfang. Man anskaffer ikke en dyr robot, hvis den kun skal arbejde på 12 tog. Så bruger man mennesker, der selvfølgelig skal have løn, men som så til gengæld kan arbejde videre med noget andet bagefter.

Med venlige økonomiske hilsner
Leif Jørgensen

Tak for svar Leif, men jeg synes du taler udenom. Du har ret i at tog bliver slidt ned til det yderste (læs: MD), men ingen kunder beder om 30 år gamle tog. Hvis det er hyppigere udskiftning der kan drive prisen ned, jamen så skrot dog tog efter 20 år.

Jeg kan heller ikke se hvad billetsystem og bemaling har med prisen at gøre ab Alstom.

LINT er jo ikke just håndbygget - der er lavet rigtig mange af dem, så samlebåndet fungerer.

Jeg mangler stadig en forklaring på forskellen mellem 7,5 mio og 30 mio. Jeg kan altså købe busser fire gang for hver LINT og fire busgenerationer holder mere end 30 år. Nærmere 50.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak