Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor er jernbanemateriel så afsindig dyrt?! (Generelt)

af Peter Christensen, 6/9 2017, 06:31 (2424 dage siden) @ kme

Syntes du skulle søge et job hos en fabrikant af jernbanematerial - så vil du opdage hvorfor ting koster.
Som led i dine forberedelser hertil læser du naturligvis op på relevante standarter for kollisionsbeskyttelse, brand og TSI normer samt processen for godkendelse tog.
Sidste nummer af "Jernbanen" havde nogle betragtninger omkring EUs 4. jernbanepakke og godkendelse af materiel er omtalt.

Bare for at give et lille hint (om end fra gammel tid), så kan det nævnes at EMD i 1960 havde en omsætning på $85 mill.
I betragtning af at et lokomotiv kunne fås for henad $160-170.000, så skal der langes nogle stykker over disken. Omvendt, så var det også i slutningen af 50'erne/begyndelsen af 60'erne at EMD gik ud på eksportmarkedet med modeller produceret i LaGrange (noget licenshaverne var lidt knotne over).
1960 var et relativt roligt år uden voldsom aktivitet. Nogle ordre blev placeret; dels for at skifte ældre F-enheder, dels for at holde trit med trafikken.
Der var ikke tale om en voldsom udskiftning af en type loko til fordel for en anden.
Resten af GMs salg i 1960 var henad $12,7 mia.....så EMD var bare en lille snotklat i den butik.

Trods snotklat-størrelse, så var EMDs priser fine for EMD. Uheldigvis kunne andre fabrikker ikke tillade sig at ligge langt fra disse priser ved samme antal HK; så udeblev ordrene ganske enkelt. Det gav en langsomt udsultning af konkurranterne.
Men hvorfor kunne EMD holde prisen lav?
Tja, en fabrik udlagt til produktion af dieselloko (ikke en tilpasset damp-fabrik) og store oplag uden alt for mange individuelle forskelle (om end begge dele i perioder blev fraveget).
Ser vi på Europa, så findes der meget få "ting" der kan siges at komme i nærheden af EMDs holdninger og produktion. Måske en TRAXX? Med ca. 3000 eks., så er det laaangt mere end noget andet el-loko.
I mange tilfælde, så lever Europa efter reglen "hvorfor lave det ens, når man KAN lave det forskelligt". Med forskelle følger nye godkendelser og prisen herfor kan kun betales af kunden.....så fidusen at holde antallet af ændringer nede (om end en større hjemmelig operatør ikke helt har fattet den idé).

For ca. 10 år siden kunne et US-loko med ca. 4000-4400 hk fås for henad $2 mill. Det var runde tal ca. 12-14 mill DKK. Det er så lidt mere end hvad el-loko kan sælges til - medmindre du får et tilskud (enten stat eller anden afdelingen af det konglomerat, som fabrikken tilhører).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak