Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvorfor er jernbanemateriel så afsindig dyrt?! (Generelt)

af Futfar, Kajerød, 6/9 2017, 17:47 (2395 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg har ihærdigt, og med, til tider, stor fornøjelse, nærlæst hele denne tråd i én sammenhæng, og mangen en ønsketænkning, og masser af fakta har her set dagens lys. Og fint nok med det, vi skal alle have mulighed for at komme til orde :-), uanset hvilken baggrund vi har, og hvilke meninger vi har. Det er jo det der er det grundliggende i et forum som dette.

Men i min optik, er L.T-P. nok den mest faktabærende, og med størst indsigt i hvad der rører sig på markedet, han lever jo - forhåbentligt godt - af at være i front med tingene, måske især set i lyset af, at dette forum på ingen måde er et sted hvor han forsøger/kan sælge de produkter han repræsenterer. Hans troværdighed er vel således uangribelig :-).

Lad os gå lidt tilbage til tidligere indlæg i dette forum, omhandlende GM EMD og deres produkter, og samtidig se lidt på NOHAB's levering af MY, MX og MZ. Hvad motorer angår. De fleste læsere af dette forum kender sikkert til uendelighed hele historien om hvordan DSB sagde nej til at licensfremstille - de ellers velafprøvede og meget driftsikre - GM EMD motorer, men som bekendt, var det NOHAB der fik licensen. Tidligere indlæg indeholder en svar mængde priser på hvad disse motorer/loks kostede, samt meget andet, men det har jo vist sig at de loks vi "fik", ikke var så ringe endda. Tænk på hvor mange af dem der kører den dag i dag!

Hvad de nævnte loks har kostet i anskaffelse og drift, har jeg ingen anelse om, og det interresserer mig overhovedet ikke, men viden om det findes sikkert. Om det var "en god forretning" eller ej, vil jeg overlade til andre at bedømme:-|.

Jeg vil derfor mene, at ansvaret for indkøb af den slags, overlades til personer med professionel indsigt - og slet ikke til politikere, for så er der vel mulighed for at at vi får noget brugbart jernbanemateriel, der er til at betale, og som fungerer! Selv om det er hammerdyrt;-). (Og tungt som bare pokker, men det skal jo være solidt) :-D.

--
Med venlig hilsen Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB R938

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak