Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens Togfondforlig (Generelt)

af Scharfenberg, 7/9 2017, 20:40 (2394 dage siden) @ Jens Hansen

At partierne bag Togfonden ufortrødent fortsætter deres projekt, må vel være en begmand til DSBs materiel strategi. DSB ønsker jo ikke at købe tog som kører mere end 200 km/t. Og det kan Togfonden vel ikke nøjes med?

Timemodellen kan realiseres med materiel, der kan køre 200 km/t. Derfor giver det god mening at købe en masse nye tog, der kan køre 200 km/t. Dette vil dække grundbehovet for både landsdækkende fjerntog og regionaltog (især Kbh.-Holbæk-Kalundborg 120 (160)-180 km/t + Store Syd 200 km/t og Lille Syd 160 km/t men også regionaltog på hovedlinjerne i Jylland).

De 250 km/t er som sagt ikke nødvendigt for timemodellen, men fornuftigt nok bygges der i dag ikke nyanlæg til mindre end 250 km/t - heller ikke i Danmark. De 250 km/t for ny bane mellem Kbh.-Køge-Ringsted og ny bane over Vestfyn er derfor en måde at fremstidssikre jernbanen på i tilfælde af:

- En fremmed operatør i fri trafik skulle ønske at køre fjerntog med 200-250 km/t
- Der skulle opstå et politisk behov for at DSB eller anden operatør på offentlig service kontrakt skal tilbyde et premiumprodukt over timemodellens superlyntog.

Men så længe Christiansborg ikke specifikt beder DSB eller andre om at køre 250 km/t, giver det ikke mening at købe sådanne tog. Endnu.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB O318
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak