Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens Togfondforli (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 7/9 2017, 23:17 (2419 dage siden) @ Scharfenberg

* København-Odense: 0:50
* Odense-Esbjerg: 0:55
* Odense-Aarhus: 0:50
* Aarhus-Aalborg: 0:50
* København-Aarhus: 1:40
* København-Esbjerg: 1:45
* København-Aalborg: 2:30

Timemodellen som beskrevet i Togfonden, kan køres med 250 km/t ved accelleration på 0,6-0,7 m/s2, hvilket eksempelvis kræver tre motorvogne i en fem-vogns ICx.
Timemodellen kan køres med 230 km/t med en acceleration på 1,0-1,1 m/s2
Timemodellen kan ikke køres med 200 km/t tog.
I alle tre tilfælde er køretidstillæggene barberet ned til UIC standard, så der er markant mindre margin end i dag.

TSI kravene skiller reelt ikke meget ved 189 km/t længere. Derfor kan regionaltog til 160 km/t tunes til 200 km/t. Imidlertid er tog til 160 km/t typisk konstrueret til at møde tog, der kører 250 km/t (altså en krydsvindhastighed på 410 km/t). Hvis 160 km/t toget optures til 200 km/t, er det ikke givet, at det kan holde til at møde tog, der kører 250 km/t, uden risiko for at døre falder af, eller vinduer trykkes ind.

Trenden med optunede 160 km/t, synes iøvrigt at blive overhalet indenom, at lok-trukne tog, da både anskaffelsespris og driftsomkostninger på lok-vogne er lavere, end togsæt til IC/EC trafik. Både Østrig og Tyskland har ændret strategi fra togsæt til lok-vogne til IC/EC trafikken, og det er muligt, at 200 km/t optunede togsæt alene bliver hos NSB og NS.

Scharfenbergs ønske rejsetider øverst kræver helt nye baner til mindst 250 km/t fra Ringsted til Odense, Kauslunde -Vejle og Aarhus -Randers.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak