Hvorfor er jernbanemateriel så afsindig dyrt?! (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 08. september, 2017, 09:25 (95 dage siden) @ Futfar

Ca. 7,5 mill DKK for en personvogn, er vel også en slags penge.... Men jeg kender slet ikke prislejet....

7,5 mio er billigt. Meget billigt - og kvaliteten er høj. Husk at vognen holder 30 år - hvor du formentlig kan nøjes med at skifte betrækket på sæderne een gang - på trods af, at mange mennesker sidder i sæderne hver dag. RegioJets reklame billede herunder er fra en af de 10 nye Bpmz vogne fra Rumænske Astra, som den Tjekkiske operatør kører med. RegioJet har netop købt yderligere 16 tilsvarende vogne. Bemærk at vognen har lædersæder, pladsreservationssystemer, infoskærme og entertainment systemer med hver plads. RegioJet driver iøvrigt rigtig mange fjernbusruter (også København - Prag), men har meldt ud offentligt, at markedet for ("open access") togtrafik, er langt mere attraktivt. RegioJet kører tog i Tjekkiet og Slovakiet. Til december kommer Østrig til også. En ide om fremtidsplanerne kan ses i de nye TRAXX lokomotiver, RegioJet får leveret senere i år - de godkendes til Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Østrig, Tyskland, Holland og Polen...

Vognene er dog ikke udrustet til styrevognskørsel (her afhænger softwaren af, hvilken producent af styrevogn hhv lokomotiv man vælger), og er formentlig ikke godkendt til kørsel i tunneller (over 5 km længde).

[image]
Foto: www.regiojet.cz


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Minder fra jernbanernes guldalder
Minder fra jernbanernes guldalder
Pris 278,- kr.
 Læs mere 

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen