Hvorfor er jernbanemateriel så afsindig dyrt?! (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 08. september, 2017, 13:10 (97 dage siden) @ Peter Christensen


Et el-loko og 6-8 sådanne vogne som en art IC-tog (dog nok med lidt langsommere køretid) og passende lav pris på billetten, så får fjernbusserne det måske svært.

Udviklingen går i en retning, hvor Timemodellen kan køres med lok-trukne tog til en "tocal costs of ownership" pris der er noget lavere pr sæde, end i de el-togsæt markedet kender til i dag.
I "Eisenbahn Revue 4/2017" er en større rapport fra ETH Zürich om paradigmeskiftet fra Togsæt til Lok-vogne ud fra LCC betragtninger gengivet. Jeg har desværre ingen links - heller ikke til ETH rapporten.

En del af debatten herhjemme er desværre baseret på erfaringer med "gode" tog fra 1990erne, "ringe" tog fra 00erne, og "hvad andre gør" her i 2010erne - tilsat erfaringerne fra et sløjt performende produkt herhjemme, de senere år.
.
I virkeligheden burde man jo kigge nærmere på, hvordan man får et "årgang 2023 tog - leveret i 2024". Jeg er ganske sikker på, at et "2023" tog er markant anderledes, end det "man" i dag forventer...

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen