Hvorfor er jernbanemateriel så afsindig dyrt?! (Generelt)

af Dampfmeisteren ⌂ @, mandag 11. september, 2017, 15:43 (94 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Et el-loko og 6-8 sådanne vogne som en art IC-tog (dog nok med lidt langsommere køretid) og passende lav pris på billetten, så får fjernbusserne det måske svært.


Udviklingen går i en retning, hvor Timemodellen kan køres med lok-trukne tog til en "tocal costs of ownership" pris der er noget lavere pr sæde, end i de el-togsæt markedet kender til i dag.

En del af debatten herhjemme er desværre baseret på erfaringer med "gode" tog fra 1990erne, "ringe" tog fra 00erne, og "hvad andre gør" her i 2010erne - tilsat erfaringerne fra et sløjt performende produkt herhjemme, de senere år.


Ja i Danmark var valget af IC3 baseret på at man ønskede at spare færgerangeringen væk.
Men efter åbningen af Storebæltsforbindelsen er alle fordelene ved togsæt pist væk.
Alene det at en fejl på en vogn ikke fjerner 3-4 vogne fra løbet må da betyde en del i planlægning/drift/vedligeholdelse m.v.
Teknisk er der vel forhåbentligt intet problem i at køre 3 styrevognsstammer+loko til Fredericia og der dele dem i 1 stamme til Esbjerg, 1 til Århus og 1 til Struer.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen