Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København (Generelt)

af Scharfenberg, 13/9 2017, 15:33 (2411 dage siden) @ Peter Christensen

I min verden skal DSB ikke bygge noget som helst (medmindre DSB selv vil påtage sig HELE risikoen, inklusiv men ikke begrænset til, lukning af butikken).
Det kan ikke være rimeligt at DSB bygger værksteder, som "andre" skal overtage bagefter.

Faktisk tror jeg, at en anden operatør ville være taknemmelig for, at værkstederne allerede er der og ikke selv skal bygge egne værksteder og inden da vedligeholde nye tog på gamle værksteder. Sidstnævnte lyder som en ineffektiv og bekostelig affære.

Så uanset hvem der skal drive de nye tog, er det en fordel, at værkstederne er på plads fra første dag og ikke først 2-3 år efter. Det er jo stadigvæk skatteyderpenge, vi har at gøre med, og de bør bruges mest muligt klogt. Det er vi enige om.

At DSB ad åre taber dele/hele trafikken til andre ser jeg som en logisk konsekvens af kravene om udlicitering af offentlige trafikkøb.

Man skal altid holde sig alternativerne for øje. Fx Deutsche Bahn. Penge lige ned i den tyske statskasse. Eller tyske statssubsidier til at fordrive konkurrenter. Eller hvad med en stor kapitalfond hvis eneste formål er at skumme fløden? En klog kontorchef sagde engang: Der findes kun én ting værre end et offentligt monopol: Et privat :-D
Mange politikere, der tidligere per automatik henviste til Arriva som en succeshistorie, har her til sommer fået en anden historie at referere til: At også private og halvoffentlige togselskaber kan mangle lokomotivførere og aflyse masser af tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak