DSB vil bygge nye værksteder ved Aarhus og i København (Generelt)

af Peter Christensen, torsdag 14. september, 2017, 09:33 (66 dage siden) @ Scharfenberg

Men en useriøs operatør kan jo kun vinde hvis udbuddet er skruet dårligt sammen og her må jeg klart erkende at Trafikstyrelsen (eller hvad de nu kalder sig i dag) har en umådelig dårlig historik. Kystbaneudbuddet var jo ikke just en solstråle-historie.

Der var to grunde til, at Kystbaneudbuddet endte som det gjorde:
1. Trafikstyrelsen var ikke uduelig. Udbudsmaterialet var gennemsyret af politisk dikterede behov og ønsker. Man ville se, hvor meget togtrafik man kunne få, hvis man gav den fuld skrald på udbudsgashåndtaget. Resultatet var et DSB-datterselskab, der havde underbudt, fordi Kystbanen var DSB's hjerteblod. Og så blev det hele drevet på kommerciel vis: Al service kostede ekstra - selv perronguider ifm. store begivenheder.

Det koster dyrt at glemme sådan noget i et udbud og viser lidt om indsigten hos forfatterne af udbuddet.....og alle andre operatører ville også forlange ekstrabetaling i den situation.

2. Danmark havde ikke erfaring med togudbud af den karakter. Arriva-land er slet ikke sammenligneligt. Desuden endte man med en bruttokontrakt, hvor passagerindtægterne tilfaldt staten og ikke operatøren. Arriva får selv passagerindtægterne, og dermed har de i udgangspunktet langt større incitamenter til at forbedre service og tiltrække passagerer. Hvis de ellers får en lukrativ kontraktbetaling i øvrigt. Og det gør de ikke.

Hvad skulle forhindre en gentagelse af Kystbaneudbuddet - bare i meget større scala?
Trafikstyrelsen referrer stadig ind i det samme departement som DSB. Opstår en kombination hvor DSB anser Lyn- og IC-trafikken som hjerteblod og et department, som ønsker at fastholde DSB, jamen så kan Trafikstyrelsen intet. Uanset at DSBs tilbud er klart under dumpinggrænsen.
Man kunne overveje at fjerne Trafikstyrelsen (eller hvem, der i praksis kommer til at lave udbudsmaterialet) fra transportministeriet for at opnå en tilpas uafhængighed, men hvor skulle det så ligge?
Indenrigsministeriet kunne være en mulighed.
Innovationsministeriet en anden - det ville ihvertfald være innovativt.
Fiskeriministeriet - da forvaltningernes praksis ligner hinanden godt.
Kirkeministeriet - hvilket kunne give anledning til en række spændende synergieffekter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen