Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Åbningen af letbanen aflyst i Århus (Generelt)

af Udkik, 23/9 2017, 10:51 (2406 dage siden) @ UTJ

Jeg kan kun nikke genkendende til de observationer, UTJ gør sig. Når man tidligere har været "tæt på" et par godkendelsesprocedurer fra den pågældende styrelse, er der i denne sag intet nyt i styrelsens reaktionsmønstre og timing - desværre.

Jeg er ikke dybt inde i Letbanens sikkerheds- og dokumentationsapparat, men som professionel journalist er der et par spørgsmål, som endnu ikke er stillet, som forekommer dybt relevante, nemlig:

- Er det forbudt at oplyse, hvem den meget omtalte assessor er? Jeg ville gætte på et af de store certificeringsfirmaer som f.eks. GL/DNV, men det vil være en relevant oplysning.

- Så vidt jeg kan forstå, er sikkerhedsapparatet (i hvert fald for den nu aktuelle by-strækning) netop en tillempet kopi af tyske BOSTRAB. Ingen kan beskylde tyskerne for at mangle praktisk, ssikkerhedsmæssig og teoretisk erfaring med alle facetter af letbane-/sporvognsdrift. Hvor mange letbane-/sporvejssystemer er der i drift i Tyskland? 35? 50? Hvor er det nye, blot fordi letbanetogene kører i Danmark?

- Light Rail Keolis er ifølge egen hjemmeside verdens største letbaneoperatør med ansvar for 16 letbanesystemer verden over. Blandt andet opererer man Bergens letbane, der blev åbnet i 2010 og har materiel identisk med Århus-letbanen. Hvor sandsynligt er det, at denne operatør har store problemer med dokumentation, reelt set? Kunne det være den danske styrelses krav til dokumentation, der er abnorm og urimeligt fordyrende og tidkrævende i forhold til international standard, f.eks. på grund af myndighedernes ukendskab til det de har med at gøre?

Jeg ved det ikke, men det forekommer mig at være relevante spørgsmål at stille.

Vi skal huske, at en sikkerhedsstandard altid er et kompromis mellem økonomi og ...sikkerhed. Hvis tilfældet er, at vore egne myndigheder pålægger en transportform krav, der i forhold til sikkerhedskravene til andre transportformer er abnormt høje og i øvrigt afvigende fra international standard, kan vi risikere at forvride hele balancen mellem forskellige transportformer, og øse milliarder af kroner ud på overhovedet ingenting.

En undersøgelse af, hvordan kravene til sikkerhedsniveauet harmonerer mellem individuel og kollektiv trafik og mellem trafik på asfalt og på skinner, til søs og i luften - og hvordan de krav påvirker konkurrencen mellem transportformerne, må være en særdeles relevant investering.
Ligeledes må det være højrelevant med en nøje og uvildig granskng af den pågældende styrelses rutiner, kravniveau og arbejdsform, og hvordan den harmonerer med god embedsskik og muligheden for at implementere internationale og relevante standarder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak