Åbningen af letbanen aflyst i Århus (Generelt)
Det gælder nok om at have tungen lige i munden:
TBBS kan/skal vejlede vedr. proces og formkrav til den dokumentation, der skal ligge til grund for godkendelse af ansøgerne.
Derimod er indholdet - herunder og ikke mindst det sikkerhedsfaglige - ene og alene ansøgers ansvar, og man skal ikke forvente, at TBBS vejleder/rådgiver om sådanne emner.
Det ville jo i påkommende tilfælde (hændelser/uheld/ulykker etc.) indebære, at TBBS skulle vurdere noget, man selv havde bidraget med.
Denne skelnen kan "i farten" være vanskelig at have for øje.
Letbanen har aktuelt "lagt alle sine æg" i accessors kurv, og det har - meget mod forventning - "skabt en situation".
Hvordan operatøren Keolis har håndteret sin situation, som åbenbart er den kritiske, foreligger der intet om.
M.v.h.
Niels
Kære kollega Niels (i en "fjern fortid").
Ja, du kan nok have ret, men jeg er ikke utilbøjelig til at give UTJ ret i de fremsatte betragtninger. Jeg nåede selv "i en fjern fortid" at arbejde med "de nye godkendelsessystemer", og kom igennem med baggrund i en vis portion gammeldags jernbaneerfaring. Det er jo korrekt, som UTJ beskriver, så kan man få fornemmelsen af, at der i TBBS (så lærte jeg den forkortelse, jeg var i min soldatertid elev på TBS, "Telegraftroppernes Befalingsmandsskole" i Høvelte!) er en form for "beslutningsskræk", ja måske skal jeg sige "duk og væk" her! Jeg har i "et svagt øjeblik" over for en tidligere kær kollega - og stadigvæk nær ven fra min "banefortid" - sagt noget i retning af:" De mange krav til dokumentation af snart sagt alt, hvad der kan gå galt helt ud i yderste teori, "skygger" for den egentlige sikkerhed" med de enorme papirbjerge, det afføder. Men som sagt, jeg er meget fhv. og kan "læne mig tilbage" og se til. Men denne sag omkring Letbanen gør nu en gang ondt på "mit banehjerte".
Bedste sikkerhedshilsener
Ove af Erritsø