Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Åbningen af letbanen aflyst i Århus (Generelt)

af Ove Nygaard, 24/9 2017, 16:39 (2377 dage siden) @ Niels Munch

Det gælder nok om at have tungen lige i munden:

TBBS kan/skal vejlede vedr. proces og formkrav til den dokumentation, der skal ligge til grund for godkendelse af ansøgerne.

Derimod er indholdet - herunder og ikke mindst det sikkerhedsfaglige - ene og alene ansøgers ansvar, og man skal ikke forvente, at TBBS vejleder/rådgiver om sådanne emner.

Det ville jo i påkommende tilfælde (hændelser/uheld/ulykker etc.) indebære, at TBBS skulle vurdere noget, man selv havde bidraget med.

Denne skelnen kan "i farten" være vanskelig at have for øje.

Letbanen har aktuelt "lagt alle sine æg" i accessors kurv, og det har - meget mod forventning - "skabt en situation".

Hvordan operatøren Keolis har håndteret sin situation, som åbenbart er den kritiske, foreligger der intet om.


M.v.h.
Niels

Kære kollega Niels (i en "fjern fortid").

Ja, du kan nok have ret, men jeg er ikke utilbøjelig til at give UTJ ret i de fremsatte betragtninger. Jeg nåede selv "i en fjern fortid" at arbejde med "de nye godkendelsessystemer", og kom igennem med baggrund i en vis portion gammeldags jernbaneerfaring. Det er jo korrekt, som UTJ beskriver, så kan man få fornemmelsen af, at der i TBBS (så lærte jeg den forkortelse, jeg var i min soldatertid elev på TBS, "Telegraftroppernes Befalingsmandsskole" i Høvelte!) er en form for "beslutningsskræk", ja måske skal jeg sige "duk og væk" her! Jeg har i "et svagt øjeblik" over for en tidligere kær kollega - og stadigvæk nær ven fra min "banefortid" - sagt noget i retning af:" De mange krav til dokumentation af snart sagt alt, hvad der kan gå galt helt ud i yderste teori, "skygger" for den egentlige sikkerhed" med de enorme papirbjerge, det afføder. Men som sagt, jeg er meget fhv. og kan "læne mig tilbage" og se til. Men denne sag omkring Letbanen gør nu en gang ondt på "mit banehjerte". :-(

Bedste sikkerhedshilsener

Ove af Erritsø:-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak