Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Åbningen af letbanen aflyst i Århus (Generelt)

af UTJ, 25/9 2017, 17:17 (2398 dage siden) @ Jens Hansen

Men hvordan kan det være, at vi er havnet i en situation, hvor myndigheden tilsyneladende kan agere, som den vil? Hvorfor er der ingen som råber op, a.la. Kejserens ny klæder?

Vi kunne starte med at få flere fakta på bordet, så selv vi almindelige mennersker kan forstå hvad der foregår. Og så må det jo, jvf. de flere udfald mod TRS jo komme for en dag, at de tilsyneladende lever i deres egen verden! Men tænk, at en hel branche sådan lader sig køre rundt i manegen!

Jeg er absolut enig i alt det du skriver. Ingen tvivl om det.

Et kort svar på det er at sikkerhed og håndtering af sikkerhed har politisk armslængde. Ingen med den mindste lyst til at overleve politisk vil blande sig i hvordan sikkerhed bliver håndteret hos udøvende myndigheder. Det giver ret frit spillerum. Desuden vil myndigheden sikre sig mest muligt mod selv at blive draget til ansvar hvis noget går galt. læg mærke at omkostningerne ved denne adfærd ikke bliver opgjort, så derfor er det en "gratis omgang" for alle implicerede, altså lige bortset fra ansøger.

Jeg tror der bliver ryddet op i det om nogle år - tiden er blot ikke moden til det, for der er ganske mange andre forhold der er mere presserende, ligesom departementet har begrænsede ressourcer og gennemslagskraft (de er også risikoaverse). DSB skal rekonstrueres, med eller uden udbud, og det står forrest i køen. Tjenestemandsbyrden er ikke løst endnu og det skal den før noget virkeligt kan ske med DSB. Men så er der også signalprogram, elektrificering, materiel mv som absolut ikke er i hus endnu.

I det spil er en gennemgang af TRS ikke oplagt, men TRS har selv medvirket til at dagen kommer hurtigere i og med at de håndterer Letbanen som de gør pt. Man skal nemlig huske på at politikere har en god hukommelse og når det er betimeligt, så kommer kommer øksen over TRS som en art "tak for sidst" fra politisk hold. Det er jo ikke helt uvæsentligt at hele Århus er holdt for nar i denne sag, med en afvisning dagen før kalenderlagt åbningsdag (uanset hvad man kan mene om Letbanen, direktør, Kreolis mv, så er det alene TRS som kunne afvise så sent op mod den fastsatte åbning, uanset om nogle måske vidste at der var en risiko for at det måtte ske).

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak