Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Plan B for signaler på ny København-Ringsted bane (Generelt)

af steenth, 1/10 2017, 03:22 (2371 dage siden) @ Henrik Hansen

Reelt mangler de tid i projektet til at teste det i praksis. Efter hvad jeg hører, er det i en teknisk i en okay tilstand. På S-tog prøvet det at reducere tiden til pilottest til 1 år for at indhente forsinkelsen - men det er endt med at en oprindelige 2 år. På fjern var der afsat 3 år til pilottest - den kan jeg pt ikke se noget af nu.... dvs der ingen plads til håndtere de fejl de vil finde i en testperiode....


Netop S-banen er et godt eksempel. CBTC er et færdig udviklet standardsystem, som er i drift i flere lande. S-banen er en teknisk relativ ukomplicerede bane at drive - alle tog kører fra endestation til endestation og stammeskift sker hovedsagligt på endestationer. Alligevel er S-bane projektet endt med at blive forsinket - simpelthen fordi teori og praksis ikke altid stemmer overens.

Det blev udskudt pga. papirarbejdet - ikke pga. tekniske problemer. De var næsten klar lidt over et år før - før jul 2014. Men de startede først med drift i starten af 2016 efter flere udmeldte datoer....

Og der er ændret i standardsystemet. S-tog kører med forskellige længder tog, som skal op- og nedformeres. Det er blevet indbygget i systemet. Det har givet problemer, som er blevet løst. De har 2 problemer, som er ikke blevet løst endnu. Glatte skinner - de har kørt med glatte-skinner mode siden januar med forlænget køretid (køreplanen er tilpasset på det punkt - plus busser og lokaltog har måtte tilpasse den køreplansændring) Og de har en fejl, som gør at de må resætte systemet ved de sydlige endestationer, som gør at de får problemer inde på CBTC strækningen.

Derudover har været arbejde med tilslutning af lokalbanerne linjeblok i Hillerød - det blev vist undervurderet i projektet.

På Fjernbanerne er det et ikke færdigudviklet system man arbejder med. Systemet udvikles løbende under projektering, og endog uden at kende de endelig krav. Endvidere er kompleksiteten på fjernbanerne meget større end på S-banen, bl.a. flere forskellige type tog skal kunne håndteres, op- og ned formeringer under drift og flere rangerbevægelse. Dertil kommer de store stationer, som er et rent pilotprojekt.

Banedanmark har stillet nogle krav i projekt til funktioner, som de har holdt fast i og ikke ventet på at de fælles specifikationer fra ERA kommer på plads - det vil de opgradere de sig ud af på et senere tidspunkt.

Og rangerbevægelser - på S-tog skal systemet også styre toget til til og frakobling, da man bruger semiautomatisk drift. Dvs op- og nedformeringer håndteres af systemet. Lokomotivføreren overvåger det kun. Og det er nyudviklet til S-tog. Det vil jeg ikke kalde enkelt.

På fjern er rangerbevægelser noget har været i brugt også i version 2.3.0d. Og man har en lokomotivfører til at styre det. Og store stationer er en udfodring, hvor det er spænde, hvordan det udarter sig i praksis.

Jeg tror at Banedanmark gør en god indsats, men indsatsen kan desværre være nok så god, når man er oppe imod problemer der ikke kan løses med et quick-fix, men tager meget længere tid en forudset.

De er blevet ramt af, at krav dokumentation er steget voldsomt.

Et andet problem er, at bl.a. elektrificeringen er hægtet op på signalprogrammet, det giver nogle bindinger der gør at DSB er meget fastlåste mht. til indkøb at nyt materiel - for de ved i princippet ikke hvornår de resterende baner er elektrificeret. Løsningen må nødvendigvis blive, at immuniserer de eksisterende anlæg (det koster et eller andet), men så ved man også hvornår de enkelte strækninger er klar til El-drift.

Jeg vil gerne se rapportten fra Deloitte, som burde kommet inde for et par uger, hvor meget de bliver mere forsinket. En immunisering at de nuværende anlæg er ret dyr...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker


Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak