Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Plan B for signaler på ny København-Ringsted bane (Generelt)

af Ove Nygaard, 2/10 2017, 12:07 (2390 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

. En immunisering at de nuværende anlæg er ret dyr...


Siger hvem? Tilgiv mig min søndags mavesurhed, men jeg hører ufattelig ofte, at Immunisering er dyr, at førerløse tog er langt væk, at batteritog ikke findes, at leveringstider er meget lange osv osv. For alle forhold kan jeg med sikkerhed fastslå, at man ikke har spurgt leverandørerne, før man slynger ud, at det bliver dyrt eller umuligt.
Der er ganske enkelt en tåbelig uskik i Danmark, at man ikke spørger leverandørerne uanset om man er operatør, infrastrukturforvalter eller rådgiver. De estimater på den "rene" Immunisering, jeg har kendskab til ligger op til en faktor ti under de udmeldinger, der florerer andre steder.

Dernæst er jeg lidt træt at , at plan B omtales som "gamle signaler". Det er det jo ikke rigtig - det er blot godkendte signaler. Der er stadig mange infrastrukturforvaltere, der køber konventionelle signaler. Netop fordi det er billigere og mindre risikofyldt end ERTMS (og så hører jeg faktisk ikke nogen insistere på, at ERTMS giver højere sikkerhed end ATC...)...og et sikringsanlæg på den nye bane, ville kunne indlemmes i ERTMS.

Lasse

Hej Lasse Toylsbjerg-Petersen.

Her taler en ekspert, som tydeligt ved, hvad han taler om. Ja, "de gamle signaler" er jo netop godkendte og anvendes i stor udstrækning problemfrit. Og min "gamle traver" - indlæg her i forum "for snart længe siden": I Frederikshavn, hvor jeg på "den gamle station" trådte nogle af mine første baneår i 1952-53, er der på "den nye station" lavet sporarbejder til nye togveje til/fra Skagen, så der kan køres uafhængigt af trafikken på DSB (og nu også NJ's regionale tog!). Men de nye spor er ikke, som oprindeligt planlagt, indkorporeret i det eksisterende relæsikringsanlæg, fordi "det afventer ERTMS". Fornuftigt nok for en kortsigtet betragtning. Så vidt jeg husker i "min tråd", anførte jeg noget om, at såfremt ERTMS (mod forventning, naturligvis) skulle blive forsinket i længere tid, så kunne det måske være hensigtsmæssigt at lave ændringen i Frederikshavn stations sikringsanlæg, så den "trafikale gevinst" blev opnået hurtigst muligt. Det er muligt, at "fidusen" ikke er så stor (hvorfor har man så egentligt lavet det?), og Frederikshavn ligger jo langt væk fra magtcentret i København og fra den ny København-Ringsted bane, men måske kommer denne lille infrastrukturforbedring alligevel "på bane" på et tidspunkt, tænker jeg her en stille mandag i oktober.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak