Plan B for signaler på ny København-Ringsted bane (Generelt)
Hej Henrik
Det lyder da meget fornuftigt. Selve strækningen (minus ERTMS) tænker jeg nok skal blive færdig efter tidsplanen. Man er jo allerede kommet langt. Så vil det i sig selv udgøre en rigtig god teststrækning for ERTMS uden anden "forstyrrende" trafik. Skulle ibrugtagningen blive udsat f.eks. 1 år, er det, som tidligere skrevet, ikke en katastrofe. Så har man blot den kapacitet og køreplaner, som vi har i dag lidt længere tid.
Problemet bunder i det hele taget nok i, at man har været for optimistisk og ambitiøs med at have ERTMS klar på en nybygget strækning, selv om det har været fristende at vælge det. Kigger man mod Norge, så har man der et udbygningsprogram, der er meget omfattende, men her laves alle udbygninger med konventionelle signalanlæg, selv om der også er en plan for udrulning af ERTMS. Man har også installeret et nyt konventionelt signalanlæg til erstatning for et gammelt udtjent anlæg på en strækning, men det er heller ikke altid uproblematisk, se: http://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2017/bane-nor-beklager-at-punktligheten-pa-ja...
Med venlig hilsen
Lars