Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Afsked med NPMB, del 1 (rigt illustreret)

af Niels Munch, 17/3 2011, 13:32 (4760 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik og alle øvr. NPMB-interesserede m.fl.,

Som tidligere nævnt, bl.a. næstøverst i denne tråd, tog DJK afsked med Præstøbanen med et særtogsarrangement den 19. marts 1961 - meget snart for 50 år siden!

Til de medlemmer m.fl., der havde tilmeldt sig turen (herunder undertegnede), sendte DJK en udførlig meddelelse indeholdende bl.a. køreplan for særtoget samt henstilling om ønsket adfærd i f.m. fotostop!

Meddelelsen, der var på 2 sider, kan læses via disse links: *side 1* og *side 2*

Læg desuden mærke til prisniveauet for deltagelse!

Forsynet med denne "weekendbillet"

[image]

valgte jeg tilbringerforbindelsen med skift i Ringsted, hvorfra toget til Næstved bestod af Mo + CRS med åbne endeperroner. Jeg befandt mig undervejs på bagerste endeperron - så vidt huskes - sammen med bl.a. K.E. Jørgensen.

Det var en af disse marts-dage med god vind, blå himmel og kold sol; så det meste af tiden CLAKkede mine tænder om kap med mit jævne Agfa fotoapparat. Og bedre skulle det ikke blive i løbet af dagen, da særtogets personvogne var uopvarmede.....

[image]
NPMB Nr. 4 + D 41 + C 31 + C 34 + DSB Cv 4322 + Fe 4906 + Fe 4904 i Næstved.

Det er forklaringen på, hvorfor en del af dagen optagelser - incl. ovenstående - er rystede. Vi frøs skide-bravt!

[image]
Dette fotostop skulle være omkring Næstelsø.

[image]
Bøgesø St., hele lokalbefolkningen må være mødt op.

[image]
NPMB Nr. 4 ved Askov Huse.

[image]
Særtoget er ankommet til Mern.

[image]
NPMB Nr. 4 under omløb i Mern.

[image]
NPMB Nr. 4 rangerer i Næstved efter endt tur for DJK.

Selvfølgelig fotograferede jeg mere den dag; men som det var min praksis, fortrinsvis "individbilleder" af det materiel, jeg fandt "interessant", og som jeg nok så meget havde "rationeret film til".

Desuden besøgte jeg NPMB i påsken 1961, hvor sidste driftsdag, den 31. marts 1961, jo faldt på langfredag. Se i øvrigt også *denne tråd*

[image]
NPMB Nr. 3 og M 8, Præstø 19.03.1961 (nm).

[image]
NPMB Nr. 3 i Præstø, 31.03.1961 (nm).

[image]
NPMB Nr. 4 og Sneplov nr. 1, Præstø 04.04.1961 (nm).

[image]
NPMB Sneplov nr. 1, lok 4 og 5 i Præstø, 31.03.1961 (nm).

[image]
NPMB Nr. 5 i Præstø, 04.04.1961 (nm).

[image]
NPMB M 6 i Præstø, 19.03.1961 (nm).

[image]
NPMB M 6 i Præstø, 31.03.1961 (nm).

[image]
NPMB M 7 i Præstø, 04.04.1961 (nm).

[image]
NPMB M 7 i Præstø, 04.04.1961 (nm).

[image]
NPMB M 8 i Præstø, 19.03.1961 (nm).

[image]
NPMB M 8 og lok 3, Præstø 19.03.1961 (nm).


Fortsættelse følger .............

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak