Togenes punktlighed - nyt fra Stats og Rigsrevisorerne (Generelt)
Jeg mener til gengæld et der i Arrivas kontrakt er en bod for aflyste tog, altså betal hvis I aflyser.
Det findes vist ikke i DSBs kontrakt?
Jo. Og for nogle år siden - med den nye trafikkontrakt var det vist - blev betingelserne ændret, så det blev dyrere f.ex. at aflyse et tog med mange passagerer.
Fokus på forsinkelser blev således flyttet fra antallet af tog til antallet af passagerer. Hvilket så betød, at det kom til at koste penge at vende et tog/delaflyse undervejs, hvor passagererne blev sat af på perronen og henvist til efterfølgende tog eller en togbus.
Manøvren var typisk blevet anvendt i et forsøg på at rette toggangen op og få tognumrene den modsatte vej til at køre rettidigt. Og på enkeltsporede strækninger at undgå at genere krydsningerne med yderligere forsinkelser til følge.
Så efter ændringen har det haft som effekt, at endnu flere er blevet ramt af (mindre) forsinkelser, men til gengæld har færre passagerer oplevet de lange forsinkelser, altså hvor man bliver smidt af i al slags vejr for at vente på næste tog eller en togbus, som først skal rekvireres. Så alt i alt vel en forbedring, når man nu trods alt har betalt for at komme fra A til B - og ikke har forventet at blive sat af på Z. Men opgørelsesmetoden har så også betydet, at flere passagerer figurerer som forsinkede.