Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togenes punktlighed - nyt fra Stats og Rigsrevisorerne (Generelt)

af Scharfenberg, 13/10 2017, 20:48 (2385 dage siden) @ Jens Hansen

Rigsrevisionens beretninger har i denne henseende vel primært den effekt, at den statslige trafikkøber i de mellemliggende perioder sørger for at tage sin kontraktopfølgning (lidt mere) alvorligt. For ellers er der ikke rigtig noget nyt under solen med den nye beretning. Punktligheden i 2016 var ikke tilfredsstillende. Det vidste man bare godt i forvejen. DSB, trafikkøber, pendlerne og politikerne. Det interessante er så: Er man kommet videre i 2017? Ja, DSB's operatørpunktlighed er tæt på kontraktmålene (materiellet er stadigvæk udfordret men knap så meget som i 2016 - og der er lagt ekstra tid ind i køreplanen), men kundepunktligheden er fortsat udfordret som følge af de signalfejl og andre infrastrukturfejl, som de mange store projekter på jernbanen de næste mange år gerne skulle rette op på.

Og ja, når vi taler om punktlighed er der en ting, man ALDRIG må nævne: Nogle af passagererne bidrager også selv til at forsinke toget. Fx ved at forhindre dørlukning, eller hvis politiet skal tilkaldes osv. Men det taler vi ikke for højt om. Tænk hvis passagererne - der aldrig selv forsinker toget - skulle blive endnu mere utilfredse end de i forvejen er...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak