Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernsilkevejen (Generelt)

af Peter Christensen, 19/10 2017, 20:41 (2380 dage siden) @ kme

Hvad er normal hastighed for et containerskib? 10-12 knob? Det er så ca. 20 km/t

Det kommer da an på hvad du betaler for når du booker din container.
Vil du have dine ting frem hurtigt - ja, så koster det (men dog billigere end med fly).
Har du lidt mere tid, så bliver det billigere.

En "3E" fra lyseblå stue er ikke specielt hurtig (omkring 16-18 kn mellem havnene). Men den medtager ufatteligt mange containere.
En lidt hurtige båd kunne være en "E" båd (Emma og søstre).
Største vildskud var vel B-bådene (Boston, Baltimore etc), som havde samme motor som "E" bådene, men var "en del" mindre og med et super-optimeret skrog til fart. De gik over 30 kn på prøvetur....det er sq ret pænt for et handelsskib.
Anyway, det marked "B" bådene var bygget til faldt dog sammen under finanskrisen og kom aldrig tilbage, så de både blev lidt overflødige.

Desværre er det således at fart og effekt for skibe forholder sig nogenlunde således at en fordobling af farten giver en 8-dobling af effekten....naturligvis ved samme trim etc. Da effekt og brændstofforbrug tilnærmelsesvis er ligefrem propertional, så er det dyrt at sejle hurtigt (højt olieforbrug til MANGE $$$), hvilket forklare de relativt moderate hastigheder omkring de 20 kn i dag. De sidste kn er ganske dyre i brændstof.
Desuden er det ikke alene tempoet ud over havet der bestemmer transittiden, men også antal stop undervejs.

Andre rederier kører sikkert en anden stil; dem om det.
Da det er for mange år siden at jeg slog mine folder på containerbåde, så har jeg ingen idé om transittider Europa-Asien om end ca. 4-6 uger næppe er helt skævt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak